Mathematics Education and Educational Robotics

knowledge of a teacher who teaches Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30712

Keywords:

Mathematics Education, Educational Product, Educational Robotics, Teachers' Knowledge

Abstract

In this paper we seek to present an answer to the following question: what kind of knowledge is mobilized by a mathematics teacher when exploring activities of an educational product on the use of educational robotics with undergraduate mathematics students? Ideas related to teaching knowledge were used, which present experience, expertise and pedagogical knowledge as categories. The focus was to identify this knowledge in a mathematics teacher who applied two of the activities that were proposed in the product developed in a professional master's program. External movements related to the teacher's context impact the fact of knowing how to teach, and to exercise this knowledge it is necessary to seek knowledge from experience and knowledge from expertise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neumar Regiane Machado Albertoni, SEED-PR

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UTFPR). Docente da SEED-PR.

Marco Aurelio Kalinke, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Curitiba, Paraná,

References

ALBERTONI, N. R. M. Robótica educacional no ensino de Matemática: como os conteúdos se fazem presentes. 2020. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

BAIRRAL, M. Discurso, interação e aprendizagem Matemática em Ambientes Virtuais a Distância. 2 ed. Rio de Janeiro: EDUR, 2018.

BALL, T.; PROTZENKO, J.; BISHOP, J.; MOSKAL, M.; HALLEUX, J.; BRAUN, M.; HODGES, S.; RILEY, C. Microsoft Touch Develop and the BBC Micro: bit. In: INTERNACIONAL CONFERENCE ON SOFTWARE ENGINEERING COMPANION, 38, 2016, Austin. IEEE Xplore Digital Library, Austin: IEEE, 2016. p. 637-640. Disponível em: <https://ieeexplore.ieee.org/document/7883359>. Acesso em 29 ago. 2022.

BICUDO, M. A. A pesquisa em educação Matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, maio/ago. 2012. Disponível em: < https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1185>. Acesso em: 22 ago. 2022.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. 39 ed. New York: Springer, 2005.

GROSS, G. F. S. Cultura digital frente às demandas das escolas do campo: a robótica educacional como possibilidade para o ensino de Matemática. 2020. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

KALINKE, M. A.; MOCROSKY, L. F. A Lousa Digital e outras tecnologias na educação Matemática. 1ed. Curitiba: Editora CRV, 2016.

KALINKE, M. A.; MOTTA, M. S. Objetos de Aprendizagem: pesquisas e Possibilidades na Educação Matemática.1 ed. Campo Grande: Editora Life, 2019.

KALINKE, M. A. O uso da robótica educacional em atividades de Matemática: o que dizem as dissertações do PPGFCET sobre esta temática. ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 3, p. 1-21, set./dez. 2021. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/actio>. Acesso em: 20 fev. 2022.

KENSKI, V. M. Tecnologias e o ensino presencial e a distância. 8 ed. Campinas: Papirus, 2010.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 10 ed. São Paulo: Loyola, 2015.

LÉVY, P. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. 1 ed. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2 ed. 2 Reimp. São Paulo, SP: Editora 34, 2010.

MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Inovações e Tecnologias Digitais na Educação: uma busca por definições e compreensões. 1 ed. Campo Grande: Editora Life, 2021.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: ARTMED, 2008.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2018.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista Nuances, Presidente Prudente, v 3, n. 3, 1997.

RIZZATTI I.; MENDONÇA A. P.; MATTOS F.; RÔÇAS G.; SILVA M. A. B. V.; CAVALCANTI R. J. S. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, 2020.

SANTOS, E. O. Robótica educacional nas escolas de Curitiba: possibilidades pedagógicas para o ensino de Matemática com o Ludobot. 2020. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

TIKHOMIROV, O. K. The psychological consequences of computarization. In: WERTSCH, J. V. (Ed.). The concept of activity in soviet psychology. New York: M. E. Sharpe Inc., 1981.

Published

05-10-2023

How to Cite

ALBERTONI, N. R. M. .; KALINKE, M. A. Mathematics Education and Educational Robotics: knowledge of a teacher who teaches Mathematics. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 324–340, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30712. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30712. Acesso em: 19 may. 2024.