Mathematical learning in movement

reflections on formative assessment based on descriptive feedback in an itinerant school

Authors

  • Jader Gustavo de Campos Santos Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Línlya Sachs Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30996

Keywords:

Rural Education, Descriptive Report, Learning Assessment, Itinerant School

Abstract

The Itinerant Schools, created to serve the population that lives in areas of struggle for agrarian reform, accompany the encampments as they change location. They have specific characteristics in their pedagogical proposal, which differentiate them from other schools, linked to the philosophical and pedagogical principles of the Landless Rural Workers Movement. One of them is in the assessment, antagonistic to the grade model, which uses Descriptive Feedbacks. In this article, we aimed to understand the development of the process of evaluating mathematics learning, through Descriptive Feedbacks, in an Itinerant School. For this, documents prepared by Mathematics teachers of the final years of Elementary and High School of this school were analyzed. It is concluded that the Descriptive Feedback indicate an assessment, above all, concerned with learning, instead of the summative and classificatory character; however, some records are not very detailed or individualized, not contributing to what is expected in the assessment process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jader Gustavo de Campos Santos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Licenciado em Matemática e cursando Mestrado em Ensino de Matemática, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil.

Línlya Sachs, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora em Educação Matemática, pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.

References

ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. M. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo, 1999.

BRASIL. Decreto nº 7.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto nº 6.253, de 13 de novembro de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, 18 set. 2008.

BAHNIUK, C. Experiências escolares e estratégia política: da Pedagogia Socialista à atualidade do MST. 2015. 367 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

BURIASCO, R. L. C. de. Algumas considerações sobre avaliação educacional. Estudos em avaliação educacional. São Paulo, v. 11, n. 22, p. 155-178, 2000. Disponível em: <https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2221/2179>. Acesso em: 27 jan. 2023.

BURIASCO, R. L. C. de. Sobre Avaliação em Matemática: uma reflexão. Educação em Revista. Belo Horizonte, n.36, p. 255-263, dez. 2002. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n36/n36a15.pdf>. Acesso em: 31 jan. 2023.

CALDART, R. S. Pedagogia do Movimento Sem Terra. 4. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CASEIRO, C. C. F.; GEBRAN, R. A. Avaliação formativa: concepção, práticas e dificuldades. Nuances – Estudos sobre Educação. Presidente Prudente, v. 15, n. 16, p. 141-161, 2008. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/181/251>. Acesso em: 28 maio 2023.

COLÉGIO ESTADUAL MARQUES DOS REIS; ESCOLA ITINERANTE VALMIR MOTTA DE OLIVEIRA. Projeto Político Pedagógico. Jacarezinho, 2020.

FONTANELLA, A. M. C. Ciclo de formação humana: um estudo sobre avaliação. 2016. 23f. Monografia (Especialização em Coordenação Pedagógica) – Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, L. C. de. Ciclos, seriação e avaliação: confrontos de lógicas. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2003.

FREITAS, L. C. de. Ciclo ou Séries? O que muda quando se altera a forma de organizar os tempos-espaços da escola? In: Reunião Anual da ANPEd, 27., 2004, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2004. p. 1-33.

FREITAS, L. C. de; SORDI, M. R. L. de; MALAVASI, M. M. S.; FREITAS, H. C. L. de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

GEHRKE, M. Escrever para continuar escrevendo: as práticas de escrita da escola itinerante do MST. 2010. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2010.

HADJI, C. A avaliação, regras do jogo: das instruções aos instrumentos. 4. ed. Lisboa: Porto, 1994.

HADJI, C. Avaliação desmistificada. 1. ed. Porto Alegre: Artimed, 2001.

HARLEN, W.; JAMES, M. Assessment and learning: differences and relationship between formative and summative assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, London, v. 4, n. 3, p. 365-79, 1997 . Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/233203583_Assessment_and_Learning_Differences_and_Relationships_between_Formative_and_Summative_Assessment>. Acesso em: 10 ago. 2022.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. 2. ed. Campinas: Alínea, 2007.

MARIANO, A. S.; GEHRKE, M. Ciclos, tempos e espaços educativos na proposta pedagógica das escolas itinerantes do MST. Reflexão e Ação, Santa Cruz, v. 29, n. 1, p. 98-113, jan./abr. 2021. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14773>. Acesso em: 29 mar. 2023.

MST. Escola itinerante do MST: história, projeto e experiência. Curitiba: SEED, 2008. 86 p. (Coleção Cadernos da Escola Itinerante). Ano 3, n. 1, 2008.

MST. Escola Itinerante: Plano de Estudos. 1. ed. Cascavel: Unioeste, 2013.

MST. Proposta educacional do MST/Paraná para escolas de assentamentos e acampamentos: ciclos de formação humana com complexos de estudo. Paraná: Setor de Educação do MST, 2020.

PEDROCHI JUNIOR, O. Avaliação como oportunidade de aprendizagem em Matemática. 2012. 56 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

SANTOS, K. P. dos; GUIMARÃES, J. Avaliação da aprendizagem. 1. ed. Porto Alegre: Grupo A, 2017.

SAPELLI, M. L. S. Escola do campo - espaço de disputa e de contradição: análise da proposta pedagógica das escolas itinerantes do Paraná e do Colégio Imperatriz Dona Leopoldina. 2013. 448 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

SAPELLI, M. L. S. Escola itinerante: uma história ocultada, forjada no contexto da luta de classes no Paraná. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 15, n. 61, p. 333-354, jul. 2015. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640531/8090>. Acesso em: 16 set. 2021.

Published

05-10-2023

How to Cite

SANTOS, J. G. de C.; SACHS, L. Mathematical learning in movement: reflections on formative assessment based on descriptive feedback in an itinerant school. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 254–269, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30996. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30996. Acesso em: 17 jul. 2024.