About the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school

the integration gymkhana as an intervention action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31015

Keywords:

Mathematics Education, Elementary School, School Transition, Recreational Activities, Ludicity

Abstract

This paper proposes the Integration Gymkhana as an intervention action in the transition from the fifth to the sixth grade of elementary school, based on an experience lived by students, teachers, pre and in service, and researchers. It is a recreational activity designed and implemented within the scope of a research that investigated the transition in five public schools in West of Paraná, with support from CNPq. On the occasion, fifth grade students visited the schools where they could study in sixth grade and were welcomed by the pedagogical team and sixth grade students, who had just experienced this transition. The competitions were organized with emphasis on mathematics education as a way of promoting integration among participants. Experience points to the Integration Gymkhana as a fruitful action to promote interaction and assist in the reception of fifth grade students in the schools where they can study in the sixth grade.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Tortola, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTPR)

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná, Brasil. emersontortola@utfpr.edu.br.

Aline Keryn Pin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná, Brasil. alinepin@utfpr.edu.br.

Rodolfo Eduardo Vertuan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná, Brasil. rodolfovertuan@utfpr.edu.br.

Barbara Winiarski Diesel Novaes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná, Brasil. berbaraw@utfpr.edu.br.

References

CASSONI, C. Transição escolar das crianças do 5º para o 6º ano do ensino fundamental. 260 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, e Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, 2017.

DIAS-DA-SILVA, M. H. G. Passagem sem Rito: as 5as séries e seus professores. Campinas: Editora Papirus, 1997.

HECK, R. H. T.; NOVAES, B. W. D. Reflexos das frações ensinadas em um caderno escolar do quinto ano. In: SEMINÁRIO TEMÁTICO INTERNACIONAL, 19., 2021, Osasco. Anais... Osasco: GHEMAT-Brasil, 2021.

LUCKESI, C. P. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.

MAIA, F. A.; SOARES, A. B.; LEME, V. B. R. Relações Interpessoais em alunos na transição para o 6º ano do Ensino Fundamental. Perspectivas en Psicología, Buenos Aires, v. 16, n. 1, p. 1-13, jun./nov. 2019. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7043475>. Acesso em: 10 set. 2022.

PAULA, A. P.; et al. Transição do 5º para o 6º ano do Ensino Fundamental: processo educacional de reflexão e debate. Revista Ensaios Pedagógicos, v. 8, n. 1, p. 33-52, jul. 2018.

SANTOS, S. R. B. Abordagem de problemas matemáticos em diferentes cenários de investigação. 2020. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2020.

SEIBERT, D. M. A transição do quinto para o sexto ano do Ensino Fundamental: uma investigação acerca das expectativas e impressões dos discentes, 2019. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTPFR, Toledo, 2019.

SMEK, C. H.; TORTOLA, E. Linguagem de alunos de 5º e 6º anos do Ensino Fundamental em questões matemáticas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais... Cuiabá: SBEM, 2019.

TORRES, L. V. Brincadeiras e jogos educativos: recursos enriquecedores à aprendizagem. In: MONTEIRO. S. A. S. Ensino-aprendizagem e metodologias. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019. Disponível em: <https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/post/brincadeiras-e-jogos-educativos-recursos-enriquecedores-a-aprendizagem>. Acesso em: 10 set. 2022.

VERTUAN, R. E.; et al. Me conta como é lá... - relato de um projeto desenvolvido no contexto da transição do quinto para o sexto ano do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15., 2023, Guaratinguetá. Anais [...]. Guaratinguetá: Unesp/SBEM-SP, 2023.

Published

05-10-2023

How to Cite

TORTOLA, E.; PIN, A. K.; VERTUAN, R. E.; NOVAES, B. W. D. About the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school: the integration gymkhana as an intervention action. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 611–633, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31015. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31015. Acesso em: 19 may. 2024.