Use of book creator in optmizatioon problem approah

Authors

  • Michel Teston Semensato Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Luiz Alberto Pilatti Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Francini Damiani e Silva Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)
  • Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31018

Keywords:

Digital Technology, Mathematics, Book Creator

Abstract

This report describes an experiment conducted in the Agronomy course at the State University of the Midwest, which focused on implementing a task using the Book Creator application to address the content of derivatives through optimization problems in the Mathematics for Agronomy subject. The research aimed to compare the initial level of motivation of the students with the level of motivation after completing the task using the application. The results obtained indicate that the use of digital technology in the teaching and learning process had a positive impact on the students' motivation levels. There was a 35.8% increase in motivation regarding the subject and a 57.35% increase in motivation regarding the studied content. This increase in motivation and engagement of the students towards the addressed content can contribute to improving academic performance, reducing failure rates, and dropout rates in the studied subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michel Teston Semensato, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Guarapava, Paraná.

Luiz Alberto Pilatti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, Paraná.

Francini Damiani e Silva, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Docente da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná.

Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, Paraná.

References

BUCKINGHAM, D. Aprendizagem e cultura digital. Revista Pátio, [s/l], ano XI, n. 44, 2008.

CAMILLO, C. M. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação: contribuições para o ensino e aprendizagem de Matemática. Research, Society and Development, [s/l], v. 9, n. 7, p. e182973272, 2020.

DE SOUSA, A. K. M.; VENTURA, P. P. B. Dificuldades de aprendizagem cognitivas em Matemática: estudo de caso com professor do Ensino Médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará–campus Canindé. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [s/l], v. 6, n. 3, p. 490-507, 2022.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa Tipos Fundamentais. RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995.

GRAÇA, V.; RAMOS, A.; SOLÉ, G. O potencial da plataforma digital Book Creator na produção de narrativas históricas em ambientes de aprendizagem ativos para o desenvolvimento da consciência histórica em alunos do 1. Ciclo do Ensino Básico. In: XVI CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 2021, Braga: Portugal. Atas. p. 3128-3141, 2021.

JUNIOR, J. C. A. P; ESTEVAM, E. J. G. Aspectos potenciais do software GeoGebra para o ensino e a aprendizagem de Matemática: um olhar a partir de dissertações. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis (SC), v. 15, n. 2, p. 3-32, 2022.

KENSKI, V. M. Aprendizagem Mediada pela Tecnologia. Revista diálogo educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.1-10, 2003.

LIMA, V. S. A.; SOUTO, D. L. P.; KOCHHANN, M. E. R. Tecnologias digitais no ensino superior: Um zoom. Revista Prática Docente, [s/l], v. 2, n. 2, p. 138-157, 2017.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MOREIRA, M. A. O ensino de STEM (Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática) no século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, [s/l], v. 11, n. 2, p. 224-233, 2018.

MOTA, A. R.; DA ROSA, C. T. W. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, [s/l], v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.

PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. D. S. L. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, João Pessoa (PB), v. 38, p. 105-119, 2018.

PRENSKI, M. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, v. 9, n. 5. 2001.

ROTTA, J. C. G.; NASCIMENTO, T. S.; GÓIS, V. N.; AMOR, A. K. D. O. A humanização do Ensino de Ciências: estado da arte no contexto nacional. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [s/l], v. 3, p. e022009, 2022.

SEMENSATO, M. T.; PILATTI, L. A.; SILVA, F. D.; PINHEIRO, N. A. M. Revisão sistemática de estudos sobre a autorregulação da aprendizagem da matemática no ensino superior. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 37, n. 75, p. 218-249, 2023.

SEMENSATO, M. T.; SILVA, F. D.; LOPES, M. R. C. M.; CASTILHO, A. S. Utilização do Software Graph para ensino de coordenadas polares. Revista Espacios, [s/l], v. 40, p. 13, 2019.

ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. Handbook of self-regulation of learning and performance. New York: Routledge, 2011.

Published

05-10-2023

How to Cite

SEMENSATO, M. T.; PILATTI, L. A.; SILVA, F. D. e; PINHEIRO, N. A. M. Use of book creator in optmizatioon problem approah. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 677–697, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31018. Acesso em: 19 may. 2024.