An ENEM question as start point for a Mathematical Modelling activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31021

Keywords:

Planning, Empirical data collection, Arithmetic Average, Basic Education

Abstract

This report presents an experience with mathematical modelling in an 8th Grade Elementary School class, in a school located in the North of Paraná. The activity, with the theme Reading Time, was inspired by an application problem of the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), 2021 edition, and was planned to be developed as a modelling problem. In the planning, some actions were anticipated and implemented in the classroom. For the development of the activity, students were organized into groups and invited to collect empirical data and make a mathematical approach to the situation-problem related to the reading time of college students. With experience, we showed that a modelling problem can emerge from an ENEM question, provoking the students’ involvement with the theme and discussions that can direct them to take a critical look at the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edcléber Carvalho dos Santos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT), na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná.

Emerson Tortola, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná.

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná.

Nágela Martins, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT), na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná.

References

ALMEIDA, L. M. W.; FERRUZZI, E. C. Uma aproximação socioepistemológica para a modelagem matemática. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 117-134, 2009.

ALMEIDA, L. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

BLISS, K.; LIBERTINI, J. What is Mathematical Modeling? In: GARFUNKEL, S.; MONTGOMERY, M. GAIMME: Guidelines for Assessment & Instruction in Mathematical Modeling Education. COMAP, SIAM: Reston, Philadelphia, 2016.

BORSSOI, A. H.; SILVA, K. A. P. Mídias Educacionais em um Ambiente Virtual de Ensino e Aprendizagem: ampliando possibilidades para o trabalho colaborativo. Contexto & Educação, [s/l], ano 32, n. 103, p. 248-274, set-dez, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAMPOS, I. da S.; ARAÚJO, J. de L. Envolvimento dos alunos em atividades de modelagem matemática: Relação com o saber e possibilidades de ação. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p.167-182, 2015.

ELFRINGHOFF, M. S.; SCHUKAJLOW, S. O que torna um problema de modelação interessante? Fontes de interesse situacional em problemas de modelação. Quadrante, Lisboa, v. 30, n. 1, p. 8-30, 2021.

MATOS, D. V.; LARA, I. C. M. Introduzindo o estudo de Matrizes a partir da Modelação Matemática. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2015, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUC/RS, 2015.

NISS, M.; BLUM, W. The learning and teaching of mathematical modelling. London, New York: Routledge, 2020.

PASSOS, M. M.; OLIVEIRA, B. K.; SALVI, R. F. As Questões de “Matemática e suas Tecnologias” do “Novo ENEM”: um olhar com base na Análise de Conteúdo. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 313-335, 2011.

PINTO, T. F.; ARAÚJO, J. L. Um estudo sobre planos de atividades de modelagem matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 2, p.1-25, 2021.

RIBEIRO, L. M. L.; SACRAMENTO, P. A. S.; BELMIRO, J. A. As avaliações externas e suas repercussões na rotina da equipe pedagógica. Revista Communitas, Rio Branco, v. 1, n. 1, p.283-300, jan./jun. 2017.

SCHRENK, M. J.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática como Prática Pedagógica: uma possível caracterização em Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 194-224, 2022.

STILLMAN, G. Enabling Anticipation Through Visualisation in Mathematising Real-World Problems in a Flipped Classroom. In: STILLMAN, G.; BLUM, W.; KAISER, G. (Eds.), Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education. New York: Springer, 2017, p. 163-173.

STILLMAN, G. Problem Finding and Problem Posing for Mathematical Modelling. In: HOE, L. N.; DAWN, N. K. E. (Edts.). Mathematical Modelling: from theory to practice. Singapore: World Scientific Publishing, 2015. p. 41-56.

TORTOLA, E.; SILVA, K. A. P. De questões do Enem a aulas com modelagem matemática: o caminhar para uma educação matemática crítica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 103, n. 265, p. 589-614, set./dez. 2022.

Published

05-10-2023

How to Cite

SANTOS, E. C. dos; TORTOLA, E.; SILVA, K. A. P. da; MARTINS, N. An ENEM question as start point for a Mathematical Modelling activity. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 658–676, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31021. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31021. Acesso em: 28 may. 2024.