CULTURE AND SCHOOL AND USES OF OBJECTS IN ISOLATED SCHOOL OF NOVO HAMBURGO/RS (1940-1952)
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i22.13357Keywords:
Memórias. Cultura escolar. Artefatos culturais. Escolas isoladas.Abstract
Study examines how teachers and students from rural municipal isolated schools of Lomba Grande, the city of Novo Hamburgo, have appropriated certain cultural artifacts such as materials, objects and utensils. Lomba Grande is located 40 kilometers from the Rio Grande do Sul capital and was colonized mainly by German immigrants. The theoretical framework is sustained in Cultural History and the methodology used is the oral history of supporting themselves, especially in Halbwachs (2006). With the analysis it can be seen that the students designed and built unique references to the use of certain materials of the school culture. Objects such as backpacking, this place was associated with regionalized expression, "Cartapácio" which consisted of a cloth bag to carry books in tow. In time and space analyzed it developed a unique school culture, based on different uses of certain specific objects and appropriations associated to some extension, the regional characteristics.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.