Tropeiros’ ethnomathematics and technologies:

a “jacar” of elements for mathematics (rural) education

Authors

  • Jonas Luiz Rodrigues Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.
  • Diógenes Valdanha Neto Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação (LAMACE-UFTM) https://orcid.org/0000-0002-8170-0484

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27584

Keywords:

Popular Knowledge, Tradicional Peoples, Tropeirismo, Rural Education, Mathematics Education

Abstract

This study had the main objective of systematizing the main units of measures and technologies involved in the social practice of “tropeirismo”. A Case Study was developed in a traditional community in the North of Minas Gerais, with the participation of four residents. Semi-structured interviews, informal conversations and direct observation were carried out. Results demonstrate a multiplicity of non-conventional units of measurement, such as the “prato”, “saco” and “alqueire”. Furthermore, creative technologies were identified, such as the “jacar” – an artifact used to store and preserve fruit and which also functions as a measurement unit. It is concluded that the social practice of “tropeirismo” mobilizes original and accurate mathematical knowledge that can be used in a dialogical way in rural education.

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Author Biographies

Jonas Luiz Rodrigues, Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo, área do conhecimento Matemática, pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) , Uberaba, Minas Gerais, Brasil. E-mail: jonasluiz02@gmail.com. Membro do Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação (LAMACE-UFTM).

Diógenes Valdanha Neto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação (LAMACE-UFTM)

Graduado em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas (USP), mestre em Educação Escolar (UNESP) e doutor em Educação (USP). Docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, junto ao Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias, onde coordena o Laboratório de Meio Ambiente, Ciência e Educação (LAMACE-UFTM).E-mail: diogenesvn@gmail.com

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Published

03-05-2022

How to Cite

RODRIGUES, J. L.; VALDANHA NETO, D. Tropeiros’ ethnomathematics and technologies: : a “jacar” of elements for mathematics (rural) education. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 80–94, 2022. DOI: 10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27584. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27584. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Pesquisa