The dimensions of scientific learning in remote chemistry classes using videos of scientific experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29307

Keywords:

Science teaching, Crosscutting concepts, Scientific practices, Student-Centered Learning

Abstract

The research aimed to analyze the dimensions of scientific learning evidenced in remote classes, using videos of scientific experiments as a didactic resource. Students' responses to pre- and post-experiment classroom activities and discussions were analyzed. The classes were recorded, transcribed, and analyzed based on the assumptions of content analysis. Five of the eight scientific practices mentioned in the NRC framework (2012) were identified. Four of the transversal concepts were identified, in addition to a group of disciplinary ideas. The participation of students in the interventions made it possible to promote scientific literacy, since the activities were developed to favor the understanding of a problem-situation of chemical concepts, engaging students in a process of active participation, contributing to scientific learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Padilha de Oliveira Camargo de Lima, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil. E-mail: keilapadilhal@gmail.com.

Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação para Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora Associada do Departamento de Química e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil. E-mail: fabieledias@uel.br.

João Paulo Camargo de Lima, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Física pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professor Associado do Departamento Acadêmico de Física, Campus Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil.  E-mail: joaopaulo@utfpr.edu.br.

References

ALMEIDA, F. G.; ARRIGO, V.; BROIETTI, F. C. D. Relatos de pós-graduandos em Ensino de Ciências e Educação Matemática a respeito de aspectos da formação em tempos de pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, e024732, p. 1-21. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BROIETTI, F. C. D.; FERRACIN, T. P.; ARRIGO, V. Explorando o conceito" Densidade" com estudantes do ensino fundamental. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, Bogotá, v. 13, n. 2, p. 201-217. 2018.

BROIETTI, F. C. D.; NORA, P. S.; COSTA, S. L. R.; Dimensions of Science Learning: a study on PISA test questions involving chemistry content. Acta Scientiae, Canoas, v. 21, n. 1, p. 95-115. 2019.

CARVALHO, H. N. de; LEITE, J. L.; LIMA, R. C. P. de.; OLIVEIRA, J. C. C.; DELGADO, O. T. A experimentação no ensino de ciências: utilizando a química como proposta para experimentação no mestrado de ensino de ciências. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, [S. l.], v. 11, n. 01, p. 52-64. 2018.

COSTA, S. L. R. Práticas científicas no ensino de ciências: Características, compreensões e contextos das publicações. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

COSTA, S. L. R.; BROIETTI, F. C. D.; OBARA, C. E. Identifying Scientific Practices in a Science, Technology and Society Themed Workshop. Acta Didactica Napocensia, Cluj-Napoca, v. 14, n. 2, p. 181-193. 2021.

DUSCHL, R. A. The second dimension—crosscutting concepts. The Science Teacher, Arlington, v. 9, n. 2, p. 34-38. 2012.

ESTEVÃO, A. Covid-19. Acta Radiológica Portuguesa, Lisboa, v. 32, n. 1, p. 5-6. 2020.

FANTINI, L. H. O uso de vídeos em aulas de Química. 2016. Dissertação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências - FaE -UFMG Dissertação apresentada ao Curso de Mestrado Profissional da FaE/UFMG, Belo Horizonte, 2016.

FICK, S. J. Potential for crosscutting concepts to support the development of science knowledge. Science Education. Charlottesville, v. 102, p. 5-35. 2018.

FRANCISCO JUNIOR, W. E.; FRANCISCO, W. Leitura e demonstração de experimentos por meio de vídeos: análise de uma proposta a partir da escrita dos estudantes. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.13, n. 2, p. 49-65. 2013.

GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A. A experimentação na docência de formadores da área de ensino de química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 84-98. 2016.

GONÇALVES, R. P. N.; GOI, M. E. J.; A experimentação investigativa no ensino de Ciências na educação básica. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 4, n. 2 (esp), p. 207-221. 2018.

HARRIS, C. J. KRAJCIK, J.S; PELLEGRINO, J.W; MCELHANEY, K.W. Constructing assessment tasks that blend disciplinary core ideas, crosscutting concepts, and science practices for classroom formative applications. ed. Menio Park, CA: SRI International, 2016.

HOUSEAL, A. K. A visual representation of threedimensional learning: A model for understanding the power of the framework and the NGSS. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, Fort Worth, v. 20, n. 9, p. 1-7, 2016.

KRAJCIK, J.; CODERE, S.; DAHSAH C.; BAYER, R.; MUN K. Planning instruction to meet the intent of the Next Generation Science Standards. Journal of Science Teacher Education, London, v. 25, n. 2, p. 157-175. 2014.

LAZARIM, C. A. P.; SILAVA, E. T. A.; FIORATTI, N. A.; STRIEDER, D. M.; LIMA, D. F.; DELLA JUSTINA. L. A. Discussões sobre cultura científica: uma breve análise. In: CONGRESSO BRASILEIRO INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 3., 2022, Diamantina. Anais Eletrônico... Even3: Editora, 2022. p. 1-8.

LIMA, K. R. L. de; PALAVISSINI, C. F. C.; MEZA, S. K. L.; STRIEDER, D. M.; LIMA, D. F. de. Construindo saberes: utilizando modelos didáticos em citologia na pandemia. Research, Society and Development, Varzea Grande Paulista, v. 11, n. 11, e447111133756. 2022.

LEIRIA, T. F.; MATARUCO, S. M. C. O papel das atividades experimentais no processo ensino-aprendizagem de física. In: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, COMPLEXIDADE E TRABALHO DOCENTE, 2., 2015, Curitiba - Paraná. Anais do Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Anais do Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Curitiba: Editora Universitária Champagnat, 2015. p. 32214-32227.

MOTA, C. M. V.; CAVALCANTI, G. M. D. O papel das atividades experimentais no ensino de Ciências. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL: EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6, 2012, Sergipe. Anais.... São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe. 2012. P.1-14.

NASCIMENTO, F. G. M.; ROSA, J. V. A. Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 38513-38525. 2020.

NORA, P. S. As dimensões da aprendizagem científica em questões do PISA que abordam conteúdos químicos. 2017. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL - NRC. A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Committee on Conceptual Franmework for the New K-12 Science Education Standards, 2012. 385p. Disponível em: http://www.nap.edu/catalog/13165/a-framework-for-k-12-science-educationpracticescrosscutting-concepts. Acesso em: 06 de set. 2021.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL - NRC. National Science Education Standards. Washington DC: National Academic Press, 1996. 272p. Disponível em: http://www.csun.edu/science/ref/curriculum/reforms/nses/nses-complete.pdf. Acesso em 20 de junho de 2021.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT - OECD. Matriz de avaliação de ciências. Tradução do documento: Pisa 2015 Draft Science Framework, 2013. Traduzido por Leonice Mderios – Daeb/Inep. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2015/matriz_de_ciencias_PISA_2015.pdf. Acesso em: 28/04/2022

OSBORNE, J. Teaching scientific practices: meeting the challeng of change. Journal of Science Teacher Education, London, v. 25, n. 2, p. 177-196. 2014.

SALESSE, A. M. T. A experimentação no ensino de química: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. 2012. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, Modalidade de Ensino a Distância) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, Medianeira, 2012.

SANTOS JUNIOR V. B.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-15. 2020.

SILVA, V. G. A importância da experimentação no ensino de química e ciências. 2016. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual Paulista– UNESP, Bauru, 2016.

SOUZA, R. F.; OLIVEIRA C. P. F.; QUEIROZ, S. L. Mapeamento da pesquisa no campo da experimentação no ensino de química no Brasil. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 93-119. 2019.

TEIXEIRA, O. D. A.; NASCIMENTO, F. L.; Ensino remoto: o uso do Google Meet na pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 7, n. 19, p. 44-61. 2021.

WATANABE, A.; BALDORIA, T.; AMARAL, C. L. C. O vídeo como recurso didático no ensino de química. RENOTE, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 1-10. 2018.

UNDERWOOD, S. M. et al. Adapting assessment tasks to support three-dimensional learning. Journal of Chemical Education, Washington DC, v. 95, n. 2, p. 207-217. 2018.

Published

23-12-2022

How to Cite

LIMA, K. P. de O. C. de; BROIETTI, F. C. D.; LIMA, J. P. C. de. The dimensions of scientific learning in remote chemistry classes using videos of scientific experiments. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 401–427, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29307. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29307. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Pesquisa