Knowledge mobilized by Mathematics teachers, graduates from the Pedagogical Residence Program
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29739Keywords:
Mathematics Teacher Training, Graduates of the Pedagogical Residency Program, Didactic-Mathematical KnowledgeAbstract
The aim of this research was to investigate the repercussions of the Pedagogical Residency Program (PRP) focusing on the Didactic-Mathematical Knowledge (DMK) of Mathematics teachers graduating from the program. This is qualitative research that targets an audience of thirty professors graduated from the PRP, graduated in Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Minas Gerais, Campus São João Evangelista, and only 15 of these graduates returned the collection instrument. Data collection took place through interviews and questionnaires. The data was analyzed considering the theoretical framework of the DMK, mainly considering the categories presented in Godino's theory (2009). In this sense, the investigation carried out found contributions of the PRP in the construction and expansion of the DMK in the initial formation of mathematics teachers in the case under study, such as the acquisition of knowledge, experience, skills and abilities demonstrated by the epistemic, affective, emotional, interactional and mediational facets.
Downloads
References
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching. Journal Of Teacher Education, [S.l.], v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.1177/0022487108324554.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2016. 118 p. Disponível em: <https://ia802902.us.archive.org/8/items/bardin-laurence-analise-de-conteudo/bardin-laurence-analise-de-conteudo.pdf>. Acesso em 28 jun. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: Mec/Sef, 2001. 142 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf>. Acesso em: 04 abr. 2022.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Programa Residência Pedagógica: edital Capes 06/18. Brasília: Mec/Capes, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 21 abr. 2022.
BISOGNIN, Eleni; CARPES, Patrícia Pujol Goulart. Conhecimentos didático-matemáticos para o ensino dos números racionais. Educação Matemática Sem Fronteiras: pesquisas em educação matemática, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 23-39, 24 abr. 2019. Universidade Federal da Fronteira Sul. http://dx.doi.org/10.36661/2596-318x.2019v1i1.10615.
CARPES, P. P. G.; BISOGNIN, E. A Formação Continuada de Professores na perspectiva dos Conhecimentos Didáticos Matemáticos. Revemop, Ouro Preto, v. 3, p.e-202111, 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4904>. Acesso em: 23 ago. 2022.
FREITAS, M. C.; FREITAS, B. M.; ALMEIDA, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540>. Acesso em: 26 ago. 2022.
GODINO, J. D. Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de Matemática. Revista Iberoamericana de Educacion Matemática, [S.l], n. 20, p. 13-31, 2009. Disponível em: <https://www.ugr.es/~jgodino/eos/JDGodino%20Union_020%202009.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2021.
GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. Um enfoque onto-semiótico do conhecimento e a instrução matemática. Acta Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S.l.], v. 10, n. 2, 2008. Disponível em: <http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/acta/article/view/62>. Acesso em: 12 mar. 2022.
GODINO, J. D.; CONTRERAS, A.; FONT, V. Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactique des Mathématiques, [S.l.], v. 26, n. 1, p. 39-88, 2006. Disponível em: <https://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/analisis_procesos_instruccion.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2022.
GROSSMAN, P. L. The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: New York University/Teachers College Press, 1990. 200 p. Disponível em: <https://lib.ugent.be/catalog/rug01:002491715>. Acesso em: 23 mar. 2022.
KAIBER, C. T.; LEMOS, A. V.; PINO-FAN, L. R. Enfoque Ontossemiótico do Conhecimento e da Instrução Matemática (EOS): um panorama das pesquisas na América Latina. Perspectivas da Educação Matemática INMA/UFMS, [S.l.], v. 10, n. 23, 2017. Disponível em: <http://www.edumat.ufms>. Acesso em: 13 jun. 2022.
MACHADO, L. A institucionalização da lógica das competências no Brasil. Pro-Posições, Campinas, v. 13, n. 1, p. 92–110, 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643971>. Acesso em: 28 mar. 2022.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: __Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10451/4758>. Acesso em: 12 mar. 2022.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, [S.l.], v. 44, n. 3, p. 84910, 2019. FapUNIFESP (SciELO).
PINO-FAN, L. R.; GODINO, J. D. Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico matemático del professor. Paradigma, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 87–109, jun. 2015. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/educacaobasica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 05 fev. 2022.
SANTOS, H. M.; SOUSA, J. P.; CARVALHO, L. B. Reconhecimento de saberes de Matemática proporcionado pela Educação a Distância: um estudo da Educação de Jovens e Adultos. Revista Educação Pública, [S.l.], v. 21, n. 7, mar. 2021. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/7/reconhecimento-de-saberes-de-matematica-proporcionado-pela-educacao-a-distancia-um-estudo-da-educacao-de-jovense-adultos>. Acesso em: 05 fev. 2022.
SHULMAN, L. S. Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, New York, v. 15, n. 2, p. 4-14, fev. 1986. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/1175860>. Acesso em: 05 fev. 2022.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p.1-22, fev. 1987. Disponível em: <https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf>. Acesso em: 05. fev. 2022.
SOUZA, J. R.; PATARO, P. R. M. Vontade de aprender Matemática: 9º ano. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015.
TRISTÃO, A. M. D.; FACHIN, G. R. B.; ALARCON, O. E. Sistema de classificação facetada e tesauros: instrumentos para organização do conhecimento. Ciência da informação, Brasília, v. 33, p. 161-171, 2004.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios em Administração. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1998. 97 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciléia Francisca Rosa, Sérgio Pereira dos Reis, Paloma Ferreira dos Santos, José Fernandes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.