A study on the function of discursive expansion and operation that characterise reasoning according to Raymond Duval

Authors

  • Méricles Thadeu Moretti PPGECT/UFSC

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.29749
Supporting Agencies
CNPq

Keywords:

discursive expansion, reasoning, argumentation

Abstract

The notion of function of discursive expansion of the language allows the analysis of the student's production in response to the various teaching activities proposed. Through this function it is possible to perceive what the student is “thinking” when provoked to produce answers. Such answers stimulated by questions like "justify your answer" may constitute forms of reasoning according to Raymond Duval's perspective. Given a much-felt absence of demonstrations in basic level mathematics teaching and textbooks, the development of reasoning is very much left to activities that can stimulate its development. What kinds of activities are these? To answer this question, mainly, it was taken as a basis the work of Raymond Duval on the function of discourse expansion related to reasoning, to be able to characterize discourses in mathematical activities that can be considered reasoning and thus contribute to its practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Méricles Thadeu Moretti, PPGECT/UFSC

Doutor em Didática da Matemática pela Universidade de Estrasburgo. Professor titular e permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

References

BRETON, Ph. A argumentação na comunicação. 190p. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru: Edusc, 2003.

CAMPOS, A. MORETTI, M. T. Operações semiocognitivas mobilizadas em tarefas de geometria: uma análise com alunos medalhistas do 8º ano. EMR-RS, v. 1, n. 23, p.32-48, 2022.

DUVAL, R. Argumennter, demontrer, expliquer: continuité ou rupture cognitive? Petit x, 31, p. 37 – 61, 1992.

DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. 395p. Suiça: Peter Lang, 1995.

DUVAL, R. Los problemas fundamentales en el aprendizaje de las matemáticas y las forma superiores en el desarrollo cognitivo. 121p. Cali: Universidad del Valle, 2004.

DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v. 7.1, p.118-138, 2012.

DUVAL, R. Troca de correspondências entre o autor e Duval sobre o raciocínio e jogos, em particular, o caso do jogo de xadrez. 2022.

EUCLIDES. Os elementos.Trad. de Irineu Bicudo, 595p. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

GLAESER, G. Epistemologie des nombres relatifs. RDM, v. 2., n. 3, p. 303 -346, 1981.

JONNAERT, P ; BORGHT C. V. Criar condições para aprender: o sócioconstrutivismo na formação do professor. 386p. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

NELSEN, R. B. Proofs without words: exercises in visual thinking. 156p. USA: The Mathematical Association of America, 1993.

PADILLA SANCHES, V. L’influence d’une acquisition de traitements purement figuraux pour l’apprentissage des mathématiques. Tese de doutorado em didática da matemática. Unistra, Estrasburgo, 1992.

SABEL, E. O papel das funções discursivas na análise da produção de alunos na resolução de problemas. Dissertação de mestrado Educação Científica e Tecnológica, PPGECT, UFSC, Florianópolis, 2021.

Published

20-12-2023

How to Cite

MORETTI, M. T. A study on the function of discursive expansion and operation that characterise reasoning according to Raymond Duval. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 751–771, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.29749. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29749. Acesso em: 13 may. 2024.