Vaccine, News and Fake News

the use of media texts in Science and Biology Education

Authors

  • Gabriel Santos de Araujo Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Luciana Paula Vieira de Castro Universidade Federal do Paraná
  • Fernanda Aparecida Meglhioratti Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.31182

Keywords:

Immunization, COVID-19, Fake News

Abstract

We approach the vaccine theme from the perspective of Fake News and Fake Science regarding immunization and its effects on the body. Thus, this article aims to: 1) apply criteria to unveil some Fake News disseminated on social media about vaccines, using scientific research in the field of Biological Sciences as theoretical support; 2) highlight how the skills outlined in the BNCC (Base Nacional Comum Curricular) encompass, in various ways, the work of critically evaluating information and recognizing false news regarding Science; 3) propose the use of careful scientific dissemination and online educational resources as a way to combat Fake News. We identify criteria for classifying a text as scientific misinformation and present theoretical arguments that debunk facts propagated on social media. The discussions about Fake News and Fake Science are related to how these issues can be addressed in formal educational settings, connecting them with the skills outlined in the BNCC concerning Natural Sciences and Portuguese Language. Additionally, we suggest scientific dissemination materials and available online resources that can contribute as subsidies to counteract misinformation shared on social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Santos de Araujo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Acadêmico do curso de Ciências Biológicas licenciatura da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, Paraná.

Luciana Paula Vieira de Castro, Universidade Federal do Paraná

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora adjunta da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Palotina, Paraná.

Fernanda Aparecida Meglhioratti, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp). Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, Paraná.

References

ANDRADE, R. de O. Os efeitos da COVID-19. Os efeitos da Covid. Pesquisa FAPESP, São Paulo, edição 295, p. 18-20, setembro, 2020. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/os-efeitos-da-covid-19/. Acesso em: 27 mar. 2023.

ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Gerência-Geral de Produtos Biológicos, Radiofármacos, Sangue, Tecidos, Células, Órgãos e Produtos de Terapia Avançada – GGBIO. Parecer Público de avaliação de solicitação de autorização temporária de uso emergencial, em caráter experimental, da vacina Comirnaty Bivalente BA.1, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/assuntos/paf/coronavirus/vacinas/PPAMBA1final_compressed.pdf. Acesso em: 16 mai. 2023.

ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Gerência-Geral de Produtos Biológicos, Radiofármacos, Sangue, Tecidos, Células, Órgãos e Produtos de Terapia Avançada – GGBIO. Parecer Público de avaliação de solicitação de autorização temporária de uso emergencial, em caráter experimental, da vacina Comirnaty Bivalente BA.4/BA.5, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/assuntos/paf/coronavirus/vacinas/PPAMBA45final_compressed.pdf. Acesso em: 16 mai. 2023.

BAGHBAN, R.; GHASEMIAN, A.; MAHMOODI, S. Nucleic acid‑based vaccine platforms against the coronavirus disease 19 (COVID‑19). Archives of Microbiology[s. l.], v. 205, n. 150, p. 1-15, mar. 2023. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s00203-023-03480-5. Acesso em: 22 mai. 2023.

BLACKBURN, L. RNA vaccines: an introduction. PHG Foundation, Cambridge, United Kingdom, 2018. Disponível em: https://www.grove-park.org/covid/800-VACCINE-INFO/mRNA-vaccines-an-introduction-briefing-note.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 17 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. AIDS, s/d. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/a/aids-hiv. Acesso em: 23 abr. 2023.

BRITES, M. J.; AMARAL, I.; CATARINO, F. A era das “fake news”: o digital storytelling como promotor do pensamento crítico. 2018. Disponível em: https://recil.ensinolusofona.pt/handle/10437/8949. Acessado em: 31 jul. 2023.

BROWN, C. M.; VOSTOK, J.; JOHNSON, H.; BURNS, M.; GHARPURE, R.; SAMI, S.; SABO, R. T.; HALL, N.; FOREMAN, A.; SCHUBERT, P. L.; GALLAGHER, G. R.; FINK, T.; MADOFF, L. C.; GABRIEL, S. B.; MACINNIS, B; PARK, D. J.; SIDDLE, K.; Harik, V.; ARVIDSON, D.; BROCK-FISHER, T.; DUNN, M.; KEARNS, A.; LANEY, S. A. Outbreak of SARS-CoV-2 Infections, Including COVID-19 Vaccine Breakthrough Infections, Associated with Large Public Gatherings — Barnstable County, Massachusetts, July 2021. Morbidity and Mortality Weekly Report, [s. l.], v. 70, n. 31, p. 1059-1062, ago. 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8367314/. Acesso em 14 jun. 2023.

CARMICHAEL, F.; GOODMAN, J. Vacina não altera o DNA nem tem microchip: as mentiras sobre a imunização contra o coronavírus. BBC News Brasil. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-55181327. Acesso em: 30 mai. 2022.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.

GORBALENYA, A. E.; BAKER, S. C.; BARIC, R. S.; GROOT, R. J. DE; DROSTEN, C.; GULYAEVA, A. A.; HAAGMANS, B. L.; LAUBER, C.; LEONTOVICH, A. M.; NEUMAN, B. W.; PENZAR, D.; PERLMAN, S. POON, L. L. M.; SAMBORSKIY, D. V.; SIDOROV, I. A.; SOLA, I.; ZIEBUHR, J. The species Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2. Nature Microbiology, [s. l.], v. 5, p. 536–544, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s41564-020-0695-z. Acesso em 01 ago. 2023.

CUNHA, M. B. da. A Química “mal-dita” em Fake Science. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [s. l.], v. 12, n. 6, p. 1–25, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3211. Acesso em: 1 abr. 2023.

CUNHA, M. B. da; CHANG, Vanessa Ron Jen. Fake Science: uma análise de vídeos divulgados sobre a pandemia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 17, n. 38, p. 139-152, maio 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10166. Acesso em: 01 abr. 2023.

CUNICO, W.; GOMES, C. R. B.; VELLASCO JUNIOR, W. T. HIV recentes avanços na pesquisa de fármacos. Química Nova, São Paulo, v. 31, p. 2111-2117, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/nhLGRbxPCt3tpn3y9vPh9dq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 1 abr. 2023.

DAR, H. A.; WAHEED, Y.; NAJMI, M. H.; ISMAIL, S.; HETTA, H. F.; ALI, A.; MUHAMMAD, Khalid. Multiepitope subunit vaccine design against COVID-19 based on the spike protein of sars-cov-2: An in sílico analysis. Journal of immunology research, [s. l.], v. 2020, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.hindawi.com/journals/jir/2020/8893483/. Acesso em: 1 abr. 2023.

DOMINGOS, R. É #Fake que proteína Spike contida nas vacinas é tóxica e patogênica. G1, 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/fato-ou-fake/coronavirus/noticia/2021/06/18/e-fake-que-proteina-spike-contida-nas-vacinas-e-toxica-e-patogenica.ghtml. Acesso em: 3 abr. 2023.

DU, L.; HE, Y.; ZHOU, Y.; LIU, S.; ZHENG, B.; JIANG, S. The spike protein of SARS-CoV—a target for vaccine and therapeutic development. Nature Reviews Microbiology, [s. l.], v. 7, n. 3, p. 226-236, 2009. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nrmicro2090. Acesso em: 1 abr. 2023.

FENG, C.; LI, Yongjiang; FERDOWS, B. E.; PATEL, D. N.; OUYANG, J.; TANG, Z.; KONG, N.; CHEN, E.; TAO, W. Emerging vaccine nanotechnology: From defense against infection to sniping cancer. Acta Pharmaceutica Sinica B, [s. l.], v. 12, n. 5, p. 2206-2223, May 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211383521004937. Acesso em: 31 mai. 2022.

FLICK, U. Introdução a pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRIEDRICHS, S.; BOWMAN, D. M. COVID-19 may become nanomedicine’s finest hour yet. Nature nanotechnology, [s. l.], v. 16, n. 4, p. 362-364, 2021. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41565-021-00901-8 . Acesso em: 31 mai. 2022.

GALHARDI, C. P. FREIRE, N. P.; FAGUNDES, M. C. M.; MINAYO, M. C. de S.; CUNHA, I. C. K. O. Fake news e hesitação vacinal no contexto da pandemia da COVID-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva [online], Rio de Janeiro, v. 27, n. 05, p. 1849-1858, 2022. Disponível em: https://scielosp.org/pdf/csc/2022.v27n5/1849-1858/pt. Acesso em: 24 mar. 2023.

GERAQUE, E. A primeira vacina de DNA. Pesquisa FAPESP, São Paulo, Edição 308, out. 2021. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/a-primeira-vacina-de-dna/. Acesso em: 16 jul. de 2022.

GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. de O.; ARROIO, A. Fake news científicas: percepção, persuasão e letramento. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20018, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts/#. Acesso em: 1 abr. 2023.

GONÇALVES, E. M. Os discursos da divulgação científica–um estudo de Revistas especializadas em divulgar ciência para o público leigo. Brazilian Journalism Research, Brasília, v. 9, n. 2, p. 210-227, 2013. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/419 . Acesso em: 1 abr. 2023.

GRAGNANI, J. 7 passos para identificar notícias falsas. BBC News Brasil, 2018. Disponível em: https://youtu.be/1XYNl91Zh7c. Acesso em: 22 mai. 2022.

GUSMÃO, F. A. F. Da alfabetização tradicional para a alfabetização midiática e informacional. Revista Liberato, [s. l.], v. 17, n. 28, p. 125-136, 2016. Disponível em: http://old.liberato.com.br/index.php/revista/article/view/534 . Acesso em: 31 jul. 2023.

HIPPISLEY-COX, J.; PATONE, M.; MEI, X. W.; SAATCI, D.; DIXON, S.; KHUNTI, K.; ZACCARDI, F.; WATKINSON, P.; SHAKAR-HARI, M.; DOIDGE, J.; HARRISON, D. A.; GRIFFIN, S. J.; SHEIKH, A.; COUPLAND, C. A. C. Risk of thrombocytopenia and thromboembolism after 29 COVID-19 vaccination and SARS-CoV-2 positive testing: self-controlled case series study. BMJ, [s. l.], v. 374, aug. 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34446426/. Acesso em: 1 abr. 2023.

HOPF, H.; KRIEF, A.; MEHTA, G.; MATLIN, S. A. Fake science and the knowledge crisis: ignorance can be fatal. Royal Society Open Science, [s. l.], v. 6, n. 5, p. 190161, 2019. Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.190161. Acesso em: 1 abr. 2023.

JIANG, Y.; YIN, W.; XU, E. H. RNA-dependent RNA polymerase: Structure, mechanism, and drug discovery for COVID-19. Biochemical and biophysical research communications, [s. l.], v. 538, p. 47-53, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X20317216. Acesso em: 14 jun. 2023.

LAZER, D. M. J.; BAUM, M. A.; BENKLER, Y.; BERINSKY, A. J.; GREENHILL, K. M.; MENCZER, F.; METZGER, M. J.; NYHAN, B.; PENNYCOOK, G.; ZITRAIN, J. The science of fake news. Science, [s. l.], v. 359, n. 6380, p. 1094-1096, 2018. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aao2998. Acesso em: 1 abr. 2023.

LEE, C. Y.; AMRUN, S. N.; CHEE, R. S.; GOH, Y. S.; MAK, T. M.; OCTAVIA, S.; YEO, N.; CHANG, Z. W.; TAY, M. Z.; TORRES, A.; CARISSIMO, G.; POH, C. M.; FONG, S.; WANG, B.; LEE, S.; YOUNG, B.; TAN, S. Y.; LEO, Y. S.; LYE, D. C. B.; LIN, R. T.; MAURER-STROH, S.; LEE, B. T. K.; WANG, C.; RENIA, L.; NG, L. F. P. Neutralizing antibodies from early cases of SARS-CoV-2 infection offer cross-protection against the SARS-CoV-2 D614G variant. bioRxiv, OCT. 2020. Disponível em: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.10.08.332544v1.full. Acesso em: 24 abr. 2023.

LUPA UOL. O que é a lupa? 2015. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/institucional/2015/10/15/como-selecionamos-as-frases-que-serao-checadas. Acesso em: 3 abr. 2023.

MALLAPATY, S. India’s DNA Covid vaccine is a first — more are coming. Nature, [s. l.], v. 597, p. 161-162, set. 2021.

MCMILLAN, N. Australian Science Media Centre. Can mRNA from COVID-19 vaccines be integrated into the human DNA? 17 de junho de 2021. Disponível em: https://health-desk.org/articles/can-mrna-from-COVID-19-vaccines-be-integrated-into-the-human-dna. Acesso em: 16 mai. 2023.

MOMIN, T.; KANSAGRA, K.; PATEL, H.; SHARMA, S.; SHARMA, B.; PATEL, J.; MITTAL, R.; SANMUKHANI, J.; MAITHAL, K.; DEY, A.; CHANDRA, H.; RAJANATHAN, C. T. M.; PERICHERLA, H. P. R.; KUMAR, P.; NARKHEDE, A.; PARMAR, D. Safety and Immunogenicity of a DNA SARS-CoV-2 vaccine (ZyCoV-D): Results of an open-label, non-randomized phase I part of phase I/II clinical study by intradermal route in healthy subjects in India. eClinicalMedicine, [s. l.], v. 38, 101020, p. 1-13, Aug 2021. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(21)00300-X/fulltext. Acesso em: 23 de mai. de 2021.

NASCIMENTO, T. G. Definições de Divulgação Científica por jornalistas, cientistas e educadores em ciências. Ciência em tela, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 1-8, 2008. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0208nascimento.pdf. Acesso: 31 jul. 2023.

NETO, M.; GOMES, T. de O.; PORTO, F. R.; RAFAEL, R. de M. R.; FONSECA, M. H. S.; NASCIMENTO, J. Fake news no cenário da pandemia de COVID-19. Cogitare enfermagem, [s. l.], v. 25, 2020. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72627>. Acesso em: 01 abr. 2023.

NISHIOKA, S. de A. Existe algum perigo de vacinas contra a COVID-19 de plataforma de RNA mensageiro alterar o DNA de quem foi vacinado? UNA-SUS, 2021. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/especial/covid19/markdown/489. Acesso em: 16 de jul. de 2022.

NOMURA, B. Verificamos: Estudo do CDC não relaciona transmissão do HIV à vacinação contra COVID-19, 2021a. Lupa. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/2021/10/28/verificamos-cdc-hiv-vacina-covid/. Acessado em: 29 de mai. de 2022.

NOMURA, B. Verificamos: É falso que vacinas de RNA mensageiro levam à produção de proteínas tóxicas em crianças, 2021b. Lupa. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/jornalismo/2021/12/17/verificamos-robert-malone-vacinas-criancas. Acesso em: 3 abr. 2023.

OWIDA, H. A.; AL-NABULSI, J. I.; TURAB, N. M.; LOUZI, N. Nanotechnology Role Development for COVID-19 Pandemic Management. Journal of Nanotechnology, [s. l.], v. 2022, 2022. Disponível em: https://www.hindawi.com/journals/jnt/2022/1872933/. Acesso em:14 jun. 2023.

PINHEIRO, C. Covid: como funcionam as vacinas de RNA que serão usadas nas crianças. Veja Saúde. Disponível em: https://saude.abril.com.br/coluna/tomeciencia/como-funcionam-as-vacinas-de-rna/. Acesso em: 17 jul. 2022.

PORTAL DO BUTANTAN. Quais são as diferenças entre as vacinas contra COVID-19 que estão sendo aplicadas no Brasil? Disponível em: https://butantan.gov.br/covid/butantan-tira-duvida/tira-duvida-noticias/quais-sao-as-diferencas-entre-as-vacinas-contra-COVID-19-que-estao-sendo-aplicadas-no-brasil. Acesso em: 15 mai. 2023.

PORTAL DO BUTANTAN. Ensaios Clínicos. Disponível em: https://butantan.gov.br/pesquisa/ensaios-clinicos. Acesso em: 23 mai. 2023.

PVAX1™. Catalog no. V260-20. Disponível em: https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/br/pt/V26020. Acesso em: 23 mai. 2023.

ROCHA, T.; BRANDÃO, C. Cibercultura, educação básica e pandemia: plano de aula sobre as fake news das vacinas. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 5, n. 4, p. 74-96, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/60979. Acesso em: 1 abr. 2023.

RÔMANY, Í. #Verificamos: É falso que nanorrobôs serão introduzidos em vacinas da COVID-19 para alterar DNA humano. Lupa. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/2020/10/20/verificamos-nanorrobos-vacinas-covid/. Acesso em: 29 maio 2022.

SAMUDRALA, P. K.; KUMAR, P.; CHOUDHARY, K.; THAKUR, N.; WADEKAR, G. S.; DAYARAMANI, R.; AGRAWAL, M.; ALEXANDER A. Virology, pathogenesis, diagnosis and in-line treatment of COVID19. European journal of pharmacology, [s. l.], v. 883, p. 173375, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32682788/. Acesso em: 1 abr. 2023.

SANTOS, V. L. da C.; SANTOS, J. E. dos. As Redes sociais digitais e sua influência na sociedade e educação contemporâneas. Holos, [s. l.], v. 6, p. 307-328, 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1936. Acesso em: 1 abr. 2023.

SHAFAATI, M.; SAIDIJAM, M.; SOLEIMANI, M.; HAZRATI, F.; MIRZAEI, R.; AMIRHEIDARI, B.; TANZADEHPANAH, H.; KARAMPOOR, S.; KAZEMI, S.; YAVARI, B.; MAHAKI, H.; SAFAEI, M.; RAHBARIZADEH, F.; SAMADI, P.; HMADYOUSEFI, Y. A brief review on DNA vaccines in the era of COVID-19. Future Virol., [s. l.], v. 17, n.1. p. 49-66, 2022. Disponível em: https://www.futuremedicine.com/doi/10.2217/fvl-2021-0170. Acesso em: 17 mai. 2023.

SMILE AND LEARN. O que são as fake news? – Dicas para reconhecê-las – Fake news para crianças. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xRWcW0RtYjY. Acesso em: 3 abr. 2023.

STARIOLO, M. Com o início da campanha para aplicação da vacina bivalente contra a COVID-19, desinformação volta a circular nas redes sociais. Jornal da Unesp, 2023. Disponível em: https://jornal.unesp.br/2023/03/24/com-o-inicio-da-campanha-para-aplicacao-da-vacina-bivalente-contra-a-COVID-19-desinformacao-volta-a-circular-nas-redes-sociais/. Acesso em: 24 mar. 2023.

THALER, A. D.; SHIFFMAN, D. Fish tales: Combating fake science in popular media. Ocean & Coastal Management, [s. l.], v. 115, p. 88-91, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0964569115000903. Acesso em: 1 abr 2023.

TOLEDO, K. SARS-CoV-2 usa estratégia similar à do HIV para infectar células de defesa. Agência FAPESP, 2020. Disponível em: https://agencia.fapesp.br/sars-cov-2-usa-estrategia-similar-a-do-hiv-para-infectar-celulas-de-defesa/34264/. Acesso em: 1 abr. 2023.

TOLEDO, K. Técnica usada na Unifesp permite sequenciar o genoma do novo coronavírus com resolução 25 vezes maior. Agência FAPESP, 2021. Disponível em: https://agencia.fapesp.br/tecnica-usada-na-unifesp-permite-sequenciar-o-genomado-novo-coronavirus-com-resolucao-25-vezes-maior/36729/. Acesso em: 24 mai. 2022.

TURMA DA MÔNICA. Vacinação, vida e saúde de montão. Disponível em: https://ceua.unifesp.br/images/documentos/Gibi/Turma_da_Monica/Turma_da_Monica_Vacina.pdf. Acesso em: 3 abr. 2023.

UZUNIAN, A. Coronavírus SARS-CoV-2 e Covid-19. Editorial. Jornal Brasileiro de Patologia e Medicina Laboratorial, [s/l], v. 56, e3472020, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpml/a/Hj6QN7mmmKC4Q9SNNt7xRhf/?lang=pt#. Acesso em: 01 ago. 2023.

WANG, Z.; TROILO, P. J.; WANG, X.; GRIFFITHS, T. G.; PACCHIONE, S.J.; BARNUM, A. B.; HARPER, L. B.; PAULEY, C. J.; NIU, Z.; DENISOVA, L.; FOLLMER, T. T.; RIZZUTO, G.; CILIBERTO, G.; FATTORI, E.; MONICA, N. L.; MANAM, S.; LEDWITH, B. J. Detection of integration of plasmid DNA into host genomic DNA following intramuscular injection and electroporation. Gene therapy, [s. l.], v. 11, n. 8, p. 711-721, 2004. Disponível em: https://www.nature.com/articles/3302213. Acesso em: 24 maio 2022.

Published

31-08-2023

How to Cite

SANTOS DE ARAUJO, G.; VIEIRA DE CASTRO, L. P.; MEGLHIORATTI, F. A. Vaccine, News and Fake News: the use of media texts in Science and Biology Education. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 201–224, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.31182. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31182. Acesso em: 16 jun. 2024.