UMA ANÁLISE DE ITENS DE MATEMÁTICA DO ENEM DIGITAL VIA TAXONOMIA DE BLOOM REVISADA

Authors

  • Julia Ribeiro Tamborlin Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Jean Piton-Gonçalves Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.2.32838

Keywords:

Taxonomia de Bloom Revisada; Testes Computadorizados. ENEM; ENEM Digital.

Abstract

The advancement of Information and Communication Technologies (ICTs) has revolutionized the implementation of multiple-choice objective tests, as seen in the case of the Digital National High School Exam (ENEM Digital). In this context, this article addresses a study that analyzed and classified the items in the 2020 Digital ENEM Mathematics and its Technologies test using the Revised Bloom's Taxonomy (RBT). The results indicate an uneven distribution of items in the two-dimensional matrix of RBT, with 50% of the test requiring “Effective Knowledge”. Additionally, the most frequent category of “Cognitive Processes” was “Apply”, representing 36% of the total test items.

Downloads

Author Biographies

Julia Ribeiro Tamborlin, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Coordenadora de Mídias da Raccoon.Monks, São Carlos/SP. E-mail: jrtamborlin@gmail.com.

Jean Piton-Gonçalves, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

Doutor em Ciências da Computação e Matemática Computacional (ICMC/USP). Professor Associado do Departamento de Matemática (DM) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos/SP. E-mail: jpiton@ufscar.br.      

References

ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, P. W.; AIRASIAN, K.; CRUIKSHANK, A.; MAYER, R. E.; PINTRICH, P. R.; RATHS, J.; WITTROCK, M. C. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. 1st ed. New York: Longman, 2001. 336 p.

BAUMEISTER R. F.; LEARY M. R. Writing narrative literature reviews. Review of General Psychology, London, v. 1, n. 3, p. 311-320, sep. 1997.

BLOOM, B. S. Taxonomy of educational objectives: Handbook I: Cognitive domain. In: ENGELHART, M. D. et al. (org). Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals; Handbook I: Cognitive domain. 1st ed. New York: David McKay, 1956. 207 p.

BRASIL. Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). Brasília: MEC/INEP, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 24 de jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio. Brasília: MEC/INEP, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Acesso em: 20 de jul. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Caderno de Provas do ENEM Digital. Brasília: INEP, 2022c. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem. Acesso em: 20 de jul. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência do ENEM. Brasília: INEP, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem. Acesso em: 21 de abr. 2022.

DIXON-WOORDS M.; AGARWAL S.; JONES D.; YOUNG B.; SUTTON A. Synthesising qualitative and quantitative evidence: a review of possible methods. Journal of Health Services Research and Policy, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 45-53, jan. 2005.

FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, jan. 2010.

GATTI, B. A. Testes e Avaliações do Ensino no Brasil. Educação e Seleção, São Paulo, n. 16, p. 33-42, nov. 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/edusel/article/view/2623. Acesso em: 22 jul. 2022.

HAYDT, R. C. Avaliação: conceito e princípios. In: HAYDT, R. C (org). Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 2008. p. 7-15.

MACEDO, E. P. N. As diferentes fases do Enem: olhar o passado para pensar o futuro. Em Aberto, Brasília, v. 34, n. 112, p. 109-124, set./dez. 2021. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4999. Acesso em: 28 de jul. 2022.

MARQUES, F. C.; NASCIMENTO, B. C.; SOUZA, T. S. Distorções entre a BNCC e o ENEM: uma visão focada em ciências da natureza utilizando a Taxonomia de Bloom Revisada. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 7, n. 20, p. 129-147, mar. 2021.

OECD. PISA 2022 Mathematics Framework (DRAFY). Paris: OECD Publishing, 2018. 95 p. Disponível em: https://pisa2022-maths.oecd.org/files/PISA%202022%20Mathematics%20Framework%20Draft.pdf. Acesso em: 24 de jul. 2022.

OLEA, J.; HONTANGAS, P. Tests informatizados de primera generación. In: OLEA, J.; PONSODA, V.; PRIETO, G. (org). Tests informatizados: Fundamentos y Aplicaciones. Madrid: Pirámide, 1999. p. 111-126.

PITON-GONÇALVES, J. Testes adaptativos para o Enade: uma aplicação metodológica. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 665-688, 2020.

PITON-GONÇALVES, J. Desafios e perspectivas da implementação computacional de testes adaptativos multidimensionais para avaliações educacionais. 2012. Tese (Doutorado em Ciências de Computação e Matemática Computacional) - Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2012. Disponível em https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55134/tde-13032013-105955/pt-br.php. Acesso em: 3 de março de 2022.

PONTES JÚNIOR, J. A. F.; SOUSA, L. A.; SILVA, A. G. Itens de Educação Física do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) via taxonomia de Bloom. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL, 6, 2015, Fortaleza: Avaliação: veredas e experiências educacionais. Anais [...]. Fortaleza: Imprece, 2015. p. 1626-1643.

SILVA, M. R. G. Uma retrospectiva histórica sobre questões de avaliação matemática. Mimesis, Bauru, v. 19, n. 1, p. 101-112, 1998.

SILVA, V. A.; MARTINS, M. I. Análise de questões de física do ENEM pela Taxonomia de Bloom Revisada. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 189-202, 2014.

VILLAR, R. P.; NAKAMURA, T. M.; KLEINKE, M. U. Taxonomia de Bloom Revisada e sua relação com o desempenho nos itens de física do ENEM. In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13, 2021, Caldas Novas. Anais [...]. Caldas Novas: Realize Eventos Científicos e Editora Ltda, 2021. Trabalho LT 11: Políticas Educacionais e Currículo. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76092. Acesso em: 23 de jul. 2022.

Published

28-08-2024

How to Cite

TAMBORLIN, J. R.; PITON-GONÇALVES, J. UMA ANÁLISE DE ITENS DE MATEMÁTICA DO ENEM DIGITAL VIA TAXONOMIA DE BLOOM REVISADA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 2, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.2.32838. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32838. Acesso em: 30 apr. 2025.