SCIENTIFIC LITERACY THROUGH CONTROLLED CONTROVERSY: A STUDY ON BIOFUELS IN CHEMISTRY EDUCATION

Authors

  • Francisca Rayssa Freitas Ferreira Instituto Federal do Ceará
  • Ana Karine Portela Vasconcelos Instituto Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0003-1087-5006
  • Ana Laura dos Santos Oliveira Instituto Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.2.32944

Keywords:

Controversy, STS, Chemistry Teaching, Biofuels

Abstract

This study addressed the implementation of controlled controversy in Chemistry teaching, with the theme Biofuels, to promote scientific literacy and critical thinking in 3rd year high school students. The methodology involved questionnaires, debates and observations. The results revealed advances in students' understanding of the benefits, challenges and policies related to Biofuels. The method enabled active participation by students, encouraging protagonism and reflection. Despite some limitations and gaps, the approach proved effective in promoting scientific literacy. Interdisciplinarity, contextualization and simulation contributed to a more critical learning about scientific and social topics.

Downloads

Author Biographies

Francisca Rayssa Freitas Ferreira, Instituto Federal do Ceará

Especialista em Ensino de Química pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: ray.ferreir@outlook.com.

Ana Karine Portela Vasconcelos, Instituto Federal do Ceará

Doutora e Mestre em Engenharia Civil (Saneamento Ambiental) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Gestão Ambiental pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Graduada em Licenciatura Química pela UFC e Técnica em Química Industrial pela Escola Técnica Federal do Ceará (ETFCE).

Ana Laura dos Santos Oliveira, Instituto Federal do Ceará

Especialista em química e Biologia pela Faculdade Kurios (FAK). Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: anlauradso@gmail.com.

References

ACEVEDO, J. A.; VÁZQUEZ, A.; MANASSERO, M. A.. El movimento Ciencia, Tecnologia y Sociedade de las ciências. Sala de Leituras CTS+I de la OEI. 2003. Disponível em: https://www.oei.es/historico/salactsi/acevedo13.htm#2. Acesso em: 15 jul. 2023.

ACEVEDO DÍAZ, J. A. La formación del profesorado de enseñanza secundaria y la educación CTS. Una cuestión problemática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Zaragoza, v. 26, p. 131-144, 1996b. Disponível em: http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo9.htm. Acesso em 7 jul. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CHASSOT, A.. 2003. Alfabetização Científica: Uma Possibilidade Para a Inclusão Social. Revista Brasileira De Educação, n. 22, p. 89-100, jan. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/#. Acesso em: 15 nov. 2023.

CHAVES, A.; CHRISPINO, A.. Uma experiência CTS em sala de aula: a internacionalização da Amazônia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v.9, n. 17, p.122-140, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1658. Acesso em: 15 nov. 2023.

CHRISPINO, A.; SANTOS, T. C. Dos.. Política de ensino para a prevenção da violência: técnicas de ensino que podem contribuir para a diminuição da violência escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 19, n. 70, p. 57–80, jan. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/v9gW9xNdm5fpHtGKtKkyGwq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 nov. 2023.

CHRISPINO, A.. Proibição do fumo: Decisão pessoal ou social? Uma abordagem de ensino CTS para o tema tabagismo a partir da simulação de controvérsia controlada. 2005. Disponível em: http://www.oei.es/salactsi/alvaro.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.

CHRISPINO, A.. Introdução aos enfoques CTS (ciência, tecnologia e sociedade) na educação e no ensino. Madrid: OEI. 2017. Disponível em: http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Introducao-aos-Enfoques-CTS-Ciencia-Tecnologia-e-Sociedade-na-educacao-e-no. Acesso em: 15 jun. 2023.

COSTA, W. L. da; RIBEIRO, R. F.; ZOMPERO, A. de F. Alfabetização Científica: diferentes abordagens e alguns direcionamentos para o Ensino de Ciências. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 528–532, 2016. DOI: 10.17921/2447-8733.2015v16n5p528-532. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/3868. Acesso em: 16 nov. 2023.

CUTCLIFFE, S. La emergência de CTS como campo acadêmico. In: Ideas, Máquinas y Valores. Los estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Barcelona: Anthropos. 2003.

DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução de Renata Gaspar. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FIRME, R. do N. Abordagem ciência-tecnologia-sociedade (CTS) no ensino de ciências: de qual tecnologia estamos falando desde esta perspectiva em nossa prática docente? Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 65–82, 2020. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/14300. Acesso em: 14 nov. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FOUREZ, G. A construção das ciências: Introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.

GORDILLO, M. M.; OSORIO, C. M. Educar para participar en ciencia y tecnología. Un proyecto para la difusión de la cultura científica. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 32, mayo-ago. 2003. Disponível em: http://www.rieoei.org/rie32a08.htm. Acesso em: 20 jul. 2023.

KIST, D.; MÜNCHEN, S. A Prática Docente na Educação Básica e as relações com a Educação CTS. Revista Insignare Scientia - RIS, Cerro Largo, v. 4, n. 3, p. 129-144, 3 mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12117. Acesso em: 20 jul. 2023.

MALHEIROS, B. T. Metodologia da Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MILLAR, R. Towards a science curriculum for public understanding. School Science Review, [S. l.]v. 77, n. 280, p. 7-18, 1996.

NUNES, A. O.; FRANZEN LEITE, R.; APARECIDA, D. J. L. ; RODRIGUES, M. F. A alfabetização científica e tecnológica em cursos de licenciatura em Ciências Biológicas: uma investigação em instituições públicas brasileiras. Holos, [S. l.], v. 1, n. 39, 2023. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/14351. Acesso em: 31 maio. 2024.

PALACIOS, F. A.; OTERO, G. F.; GÁRCIA, T. R. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Madrid: Ediciones Del Laberinto, 1996.

PASSOS, B.; VASCONCELOS, A. K.; SILVEIRA, F. Ensino de Química e Aprendizagem Significativa: uma proposta de Sequência Didática utilizando materiais alternativos em atividades experimentais. Revista Insignare Scientia - RIS, Cerro Largo, v. 5, n. 1, p. 610-630, 16 mar. 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12649 . Acesso em: 20. jul 2023.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71–84, jan. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/S97k6qQ6QxbyfyGZ5KysNqs/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 26 jul. 2023.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: UNIJUÍ, 1997.

SANTOS, W. L. P. Educação Científica Humanística em Uma Perspectiva Freireana: Resgatando a Função do Ensino de CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 109-131, mar. 2008. Disponível em: http://www.ppgect.ufsc.br/alexandriarevista/numero_1/artigos/WILDSON.pdf. Acesso em: 26 jul. 2023.

SANTOS, W. L. P.. Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 9, n. 17, p. 49-62, dez. 2012. ISSN 2317-5125. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647. Acesso em: 15 jun. 2023.

SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, v. 12 n.36 Sept./Dec.2007 Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782007000300007. Acessado em: 16 jun. 2023

SOUZA, P. S., CHRISPINO, A. Aplicação da Técnica da Controvérsia Controlada para a construção do Pensamento Crítico sobre as Relações CTSA de alunos do Ensino Médio. Experiência em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 16, n. 2, p. 164-184, mar. 2021. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/919 Acesso em: 26 jul. 2023.

SILVA, E. V. B. Alfabetização científica e tecnológica, uma dimensão esquecida na educação profissional: um estudo no curso técnico integrado em eletrotécnica. In: SANTOS, F. A. A.; SOUZA, F. C. S.; MAIA, S. C. F. (org.). Processos formativos na educação profissional e tecnológica. 1 ed. Natal: IFRN, 2022. p. 180-208.

SILVA, M. B. E; SASSERON, L. H. Alfabetização Científica e Domínios Do Conhecimento Científico: Proposições Para Uma Perspectiva Formativa Comprometida Com a Transformação Social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 23, p. e34674, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ZKp7zd9dBXTdJ5F37KC4XZM/#. Acesso em: 28 mai. 2024.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2007. 182 p. (Psicologia e Pedagogia).

Published

28-08-2024

How to Cite

FERREIRA, F. R. F.; VASCONCELOS, A. K. P.; OLIVEIRA, A. L. dos S. SCIENTIFIC LITERACY THROUGH CONTROLLED CONTROVERSY: A STUDY ON BIOFUELS IN CHEMISTRY EDUCATION . Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 2, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.2.32944. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32944. Acesso em: 15 apr. 2025.