MENSTRUAÇÃO & CIÊNCIAS: O PODER E OS OLHARES DA RESISTÊNCIA

Authors

  • Ana Carolina Hyrycena Universidade Estadual de Londrina
  • Moisés Alves de Oliveira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33773

Keywords:

Menstruação; Ciências; Poder; Resistência.

Abstract

This study analyzes narratives and experiences about menstruation, seeking intersections with sciences and contextualizing them through power relations and cultural influences. We investigate the social interdictions surrounding this topic, highlighting how silencing and stigmatization are perpetuated by dominant discourses while simultaneously producing points of resistance. The methodology included the application of questionnaires on social networks. The analysis procedure was based on Foucauldian theories on discourse. We identified that the naturalization of menstruation is often used as a political device of identification, and we observed the production of resistances in the discourse. We conclude that scientific discourses can reinforce a rigid and authoritarian view of menstruation and menstruating bodies, so that discourses about menstruation are crossed by complex power relations, intertwining with culture, economy, religion, and biopolitics, and are also used as resistance that undermines and contests stigmas.

Downloads

References

BUENO, Gessica de Brito; DOS SANTOS, Christian Fausto Moraes; DA SILVA, Eduardo Mangolim Brandani. Corpos castos, sangues profanos: mulher, menstruação e medicina na américa portuguesa do século XVIII. Anais da ReACT-Reunião de Antropologia da Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 5, 2022.

CUNHA, Manuela Carneiro da Cunha. Ciência, racionalidade e pluralidade cultural: reflexões sobre o discurso científico na modernidade". Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 15, n. 42, 2000.

DERRIDA, J. La différance in Marges de la Philosophie. Paris: Les Editions de Minuit; Collection «Critique», 2003.

HESSE, Mary. The structure of Scientific Inference. London: Macmillan, 1974.

IRUSTA, Erika. Ciencia Ciudadana: Cómo reclamar la menstruacción. Madrid:

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, 2022.

FINDLAY, J. Principles of class teaching. Londres: McMillan, 1902.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins, 2000.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France,

pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 18. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia e a história das ideias IN: A Arqueologia do Saber. 8ª edição, Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 1: A vontade de saber. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

KNORR-CETINA, Karin D. A fabricação do conhecimento: um ensaio sobre a natureza construtivista e contextual da ciência . Elsevier, 2013.

KOHEN, Micaela; MEINARDI, Elsa. Problematizando las enseñanzas sobre la menstruación en la escuela: lo disimulado, lo negativo, lo silenciado. Bio-grafías, v. 9, n. 16, p. 179-183, 2016.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Unesp, 2000.

MORAIS, Janaina de Araujo. Gênero, corpo e sangue: uma etnografia sobre a medicalização da menstruação. Anais Eletrônicos do Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress, Florianópolis, 2017.

SARDENBERG, Cecilia M. B. “De Sangrias, Tabus E Poderes: A Menstruação Numa Perspectiva Sócio-Antropológica.” Estudos Feministas, vol. 2, no. 2, 1994, pp. 314–344.

UNICEF, Fundo das Nações Unidas para a Infância; UNFPA, Fundo de População das Nações Unidas. Mais de 60% de adolescentes e jovens que menstruam já deixaram de ir à escola ou a outro lugar que gostam por causa da menstruação. 2021a. Disponível em: <https://www.ureportbrasil.org.br/story/825/>. Acesso em: 10 de maio, 2022.

ZALLOCO, Ornela Barone; ROHATSCH, Magdalena. Ciclo menstrual y sexualidad/Menstrual cycle and sexuality. Revista de Educación, n. 21.1, p. 255-269, 2020.

Published

31-03-2025

How to Cite

HYRYCENA, A. C.; ALVES DE OLIVEIRA, M. MENSTRUAÇÃO & CIÊNCIAS: O PODER E OS OLHARES DA RESISTÊNCIA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33773. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33773. Acesso em: 30 apr. 2025.