THE PRESENCE/ABSENCE OF THE STUDY OF SCIENCE COMMUNICATION TEXTS AND THE CTSA APPROACH IN PUBLIC PEDAGOGY COURSES IN PARANÁ

Authors

  • Adriano Lopes Romero UTFPR- Campo Mourão/PR
  • Alex Barbosa da Silva UTFPR- Curitiba/PR

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33871

Keywords:

Initial teacher training, Science teaching, Curriculum

Abstract

The purpose of this study was to analyze the presence or absence of the study of science communication texts and the approach to the relationship between Science, Technology, Society and the Environment (STSA) in Pedagogy courses offered by public universities in Paraná. This was an exploratory documentary study which examined tem Pedagogy degree courses at public institutions in Paraná. The analysis revealed a similarity in the curricular structure of the courses, with a significant emphasis on didactics and methodologies, but there were variations in the distribution of the workload of the subjects, resulting in different training perspectives. However, there was a gap in the CTSA approach and in the incorporation of science communication texts in the training of educators. This deficiency could compromise the preparation of professionals to teach science in the early years of elementary school, which could result in poor teaching practices in relation to the scientific knowledge expected for this level of education.

Downloads

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno - Resolução CNE/CP Nº 2, de 1 de julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 24 jan. 2024.

COLPO, Camila Carolina; WENZEL, Judite Scherer. Uma revisão acerca do uso de textos de divulgação científica no ensino de ciências: inferências e possibilidades. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 3-23, 2021. Acesso em: 24 jan. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67344. Acesso em: 24 jan. 2024.

CONTARINI, Isabella Rizzo; DINIZ, Natália de Paiva; OLIVEIRA, Jane Raquel Silva. Textos de Divulgação Científica no planejamento de sequências didáticas para o ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 97-120, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.53003/redequim.v8i3.5434. Acesso em: 24 jan. 2024.

CUNHA, Emerson Gonçalves; SANTOS, Josué Leite dos. Pedagogia e Pedagogos: uma análise curricular sobre a formação. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016. Acesso em: 24 jan. 2024.

DINIZ, Natália de Paiva; ASSIS, Alice. Uso de textos de divulgação científica na formação de professores: uma revisão (1997-2019). EDUCERE - Revista da Educação da UNIPAR, Umuarama, v. 21, n. 2, p. 299-334, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.25110/educere.v21i2.2021.8198. Acesso em: 24 jan. 2024.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos; POSSANI, Lourdes de Fátima Paschoaleto. Análise crítica de currículo: um olhar sobre a prática pedagógica. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 129-142, 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss1articles/felicio-possani.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.

FERREIRA, Luciana Nobre de Abreu; QUEIROZ, Salete Linhares. Textos de divulgação científica no ensino de ciências: uma revisão. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 3-31, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695/28866. Acesso em: 24 jan. 2024.

GABINI, Wanderlei Sebastião; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. A formação continuada, o uso do computador e as aulas de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 333-348, set-dez 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172012140320. Acesso em: 24 jan. 2024.

GARVÃO, Marzane; SLONGO, Iône Inês Pinsson. O ensino de ciências no currículo oficial dos anos iniciais: uma leitura da sua história. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 675-700, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10611/7052. Acesso em: 24 jan. 2024.

GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164/79909. Acesso em: 24 jan. 2024.

MARCONI, Marconi Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1990. p. 56-123.

MEDEIROS, Emerson Augusto de; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; SANTOS, Jean Mac Cole Tavares. O curso de pedagogia no Brasil: uma análise sobre sua história e identidade (1939-2019). Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 12, n. 34, p. 561-588, 2021. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5447/4463. Acesso em: 24 jan. 2024.

OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta; BERTUCCI, Monike Cristina Silva. A formação para o ensino de ciências naturais nos currículos de pedagogia das instituições públicas de ensino superior paulistas. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 194-209, 2009. Disponível em: http://revista.cienciasecognicao.org/index.php/cec/article/view/134/92. Acesso em: 24 jan. 2024.

RICHETTI, Graziela Piccoli. O enfoque CTS no curso de Pedagogia: problematizando o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 25, n. 2, p. 297-321, 2018. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8165/4815. Acesso em: 24 jan. 2024.

ROCHA, Marcelo Rorges; MARTINS, Isabel. O professor e a divulgação científica na sala de aula. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 3., 2001, Atibaia. Anais... Atibaia: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC), 2001. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/iiienpec/Atas%20em%20html/p75.htm#p75. Acesso em: 24 jan. 2024.

ROCHA, Marcelo Borges. O potencial didático dos textos de divulgação científica segundo professores de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 47-68, 2012. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1263/847. Acesso em: 24 jan. 2024.

SANTOS FILHO, Carlos Alberto Soares; WENZEL, Judite Scherer. Textos de Divulgação Científica na formação de professores de Ciências: uma revisão. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 10, n. 2, e22042, 2022. Disponível em: http://portal.amelica.org/ameli/journal/437/4373613008/html/. Acesso em: 24 jan. 2024.

SOUZA, Kátia Aparecida de Castro; PERTICARRARI, Andre. Os textos de divulgação científica podem ajudar o professor a trabalhar a Natureza da Ciência nas séries iniciais do Ensino Fundamental?. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 6, p. e17211628820-e17211628820, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i6.28820. Acesso em: 24 jan. 2024.

TOZETTO, Susana Soares; MARTINEZ, Flavia Wegrzyn Magrinelli; KAILER, Priscila Gabriele da Luz. A formação inicial de professores: os cursos de Pedagogia nas universidades públicas do Paraná. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2014106, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.14106.005. Acesso em: 24 jan. 2024.

Published

31-03-2025

How to Cite

LOPES ROMERO, A.; BARBOSA DA SILVA , A. THE PRESENCE/ABSENCE OF THE STUDY OF SCIENCE COMMUNICATION TEXTS AND THE CTSA APPROACH IN PUBLIC PEDAGOGY COURSES IN PARANÁ. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33871. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33871. Acesso em: 30 apr. 2025.