WHAT DO SCIENTIFIC COMMUNICATION WORKS SAY FROM THE PERSPECTIVE OF BAKHTIN AND CIRCLE AS A METHODOLOGICAL REFERENCE?

Authors

  • Mikael Otto Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Alessandro Rodrigo Zanato Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Marcia Borin da Cunha Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33720

Keywords:

Pesquisa bibliográfica, Análise do Discurso, Teoria do Enunciado Concreto

Abstract

Scientific Dissemination (SC) encompasses a systematic set of communication strategies and practices aimed at disseminating Science and Technology. The objective of this work is to explain linguistic elements of the concrete statement in works on CD published in events in the area of ​Science Education that adopt a methodology anchored in the Bakhtinian framework. The research was carried out in the annals of four events in the area of ​​Science Education from 2012 to 2021. The works were analyzed according to the assumptions of Lima et al. (2019), supported by the concept of Bakhtin's Concrete Statement and his Circle. The results present: the identification of the statement and the immediate context of the research; the active responsiveness of the subjects of the discourse; and the integration of research results to implement a new statement. The results indicate that Bakhtin's Theory is used in different CD contexts, expanding the understanding of communicative interactions and the sharing of Science with the public, which enriches and encourages discussions about CD discourse and academic production.

Downloads

References

ALMEIDA, S. A. de. Física divertida: teorias de Einstein na revista ciência hoje das crianças. Revista da SBEnBIO, v. I, p. 3272-3283, 2016. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/renbio-9/pdfs/2051.pdf. Acesso em: 24 de janeiro de 2024.

BAKHTIN, Mikhail (1895-1975). Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. 176 p.

BRAIT, Beth. Estilo. In: BRAIT, B. (org.) Bakhtin – conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005, p. 79-102.

FONTANELLA, D; MEGLHIORATTI, F. A. A divulgação científica e o ensino de ciências: análise das pesquisas. In: VIII EPCC – Encontro Internacional de Produção Científica Cesumar UNICESUMAR – Centro Universitário Cesumar. Maringá, Editora CESUMAR, 2013, p. 1-9. Disponível em: http://www.cesumar.br/prppge/pesquisa/epcc2013/oit_mostra/Denise_Fontanella.pdf. Acesso em: 17 de set., 2023.

LIMA, G. S.; GIORDAN, M. Da reformulação discursiva a uma práxis da cultura científica: reflexões sobre a divulgação científica. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, abr.-jun., p. 375-392, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702021000200003. Acesso em: 02 de ago., 2023.

LIMA, N. W.; NASCIMENTO, M. M.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. A teoria do enunciado concreto e a interpretação metalinguística: bases filosóficas, reflexões metodológicas e aplicações para os estudos das ciências e para a pesquisa em educação em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 258-281, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p258. Acesso em: 15 de set., 2023.

SANTOS, F. A. S. Dialogismo, polifonia, cronotopo e grotesco em A última gravação de Krapp: uma leitura bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, Bakhtiniana, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 74-100, jul./set. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2176-457337846. Acesso em: 31 de ago., 2023.

SANTOS, M. A. R.; SANTOS, C. A. F.; SERIQUE, N. P.; LIMA, R. R. Estado da arte: aspectos históricos e fundamentos teórico-metodológicos. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 8, n. 17, p. 202-220, 2020. Disponível em: https://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.215. Acesso em: 15 de set., 2023.

SILVA, R. F. da; BATINGA, V. T. S.; CARVALHO LOPES BARROS, I. de. Aspectos metodológicos e didáticos das pesquisas sobre o ensino por investigação: uma análise em periódicos de Educação em Ciências e Matemática. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 25–47, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.1.30927. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30927 . Acesso em: 9 jul. 2024.

Published

31-03-2025

How to Cite

OTTO, M.; RODRIGO ZANATO, A.; BORIN DA CUNHA, M. WHAT DO SCIENTIFIC COMMUNICATION WORKS SAY FROM THE PERSPECTIVE OF BAKHTIN AND CIRCLE AS A METHODOLOGICAL REFERENCE?. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33720. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33720. Acesso em: 2 may. 2025.