The role of statistical literacy in the challenges of the new high school
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.1.32079Keywords:
Statistical Literacy, New High School, BNCC, Statistical Learning ProjectAbstract
The post-BNCC Brazilian curriculum reform triggered profound changes in Brazilian Basic Education, among them, the controversial proposal of the New Secondary School. In this article, we discuss the nature of these transformations, identifying some difficulties experienced by teachers. It is a research of a qualitative nature, bibliographical and documental. We analyzed curricular documents guiding Brazilian High School, articulating some of the new school demands to the development of statistical literacy, from the perspective of project methodology. We seek to answer the research question: what are the possible contributions of statistical literacy to face the challenges of New High School? Our results point to the potential of the Statistical Learning Project to promote the desired statistical literacy, as a mediator in the teaching and learning processes that emerge from the New High School curriculum proposal.
Downloads
References
BATANERO, C.; DÍAZ, C. Estadística con proyectos. Granada: Universidad de Granada, 2011.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de avaliação de matemática − PISA. Brasília/DF, 2012.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 e 11.494, de 20 de junho de 2007, e a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. Diário Oficial da União, 17 de fevereiro de 2017, p. 1-3.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares para a Elaboração de Itinerários Formativos. Brasília, DF: MEC, 2019a.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. Brasília, 2019b.
CAZORLA, I. M.; GIORDANO, C. C. O papel do letramento estatístico na implementação dos Temas Contemporâneos Transversais da BNCC. In MONTEIRO, C. E. F.; CARVALHO, L. M. T. L. Temas Emergentes em Letramento Estatístico. Recife: Editora UFPE, p. 88-111, 2021.
COBB, G. W.; MOORE, D. S. Mathematics, statistics, and teaching. The American Mathematical Monthly, Ann Arbor-MI, v. 104, n. 9, p. 801-823, 1997.
CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa - Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5ª. ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2021.
DESLANDES, S. F.; GOMES, R. & MINAYO, C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.
FAGUNDES, L. C.; SATO, L. S.; MAÇADA, D. L. Aprendizes do Futuro: as inovações começaram! Brasília: Secretário de Educação a Distância, 2006.
GAL, I. Adults' Statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, Neberland, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In: G. Jones (ed.), Exploring probability in school: challenges for teaching and learning. Nederland: Kluwer Academic Publishers, p. 43-71, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
GIORDANO, C. C. Desafios do Novo Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 28, n. 78, p. 186-190, 2023.
GOULD, R. Data literacy is statistical literacy. Statistics Education Research Journal, The Hague, v. 16, n. 1, p. 22-25, 2017.
HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
KISTEMANN JR, M. A.; GIORDANO, C. C.; DAMASCENO, A. V. C. Cenários para entender o Novo Ensino Médio no contexto da Matemática e da Educação Financeira Escolar. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica, Recife, v. 13, n.3, p. 261-289, 2022.
PORCIÚNCULA, M. Letramento Multimídia Estatístico - LeME: Projetos de Aprendizagem Estatísticos na Educação Básica e Superior. Curitiba: Ed. Appris, 2022.
PORCIÚNCULA, M.; SAMÁ, S. S. Teaching statistics through learning projects. Statistics Education Research Journal, The Hague, v. 13, n. 2, p. 177-186, 2014.
PORCIÚNCULA, M.; SAMÁ, S. S. Projetos de aprendizagem: uma proposta pedagógica para a sala de aula de estatístico. In: Samá, S.; Porciúncula, M. (Orgs.). Educação Estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. Curitiba: CRV, p. 133-141, 2015.
PORCIUNCULA, M.; SCHREIBER, K.; GIORDANO, C. C. (organizadores) Letramento Multimídia Estatístico: uma interação entre a pesquisa acadêmica e a realidade escolar dos anos finais do Ensino Fundamental. Taubaté: Editora Akademy, 2022.
SILVEIRA, É. S.; RAMOS, N. V.; VIANNA, R. B. O “Novo” Ensino Médio: apontamentos sobre a retórica da reforma, juventudes e o reforço da dualidade estrutural. Revista Pedagógica, Chapecó v. 20, n. 43, p. 101-118, 2018.
SKOVSMOSE, O. Educação Crítica - Incerteza, Matemática, Responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUZA, R. A.; GARCIA, L. N. S. Estudo sobre a Lei 13.415/2017 e as mudanças para o novo ensino médio. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 14, p, 1-20, 2020.
WALLMAN, K. K. Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society. Journal of the American Statistical Association, Alexandria-VA, v. 88, n. 421, p. 1–8, 1993.
WILD, C.; UTTS, J.; HORTON, N. What is Statistics. In: BEN-ZVI, D.; MAKAR, K.; GARFIELD, J. (ed.). International Handbook of Research in Statistics Education. Gewerbestrasse: Springer, p. 5-36, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cassio Cristiano Giordano, Silvia Pena, Mauren Porciúncula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.