The teacher as an intellectual of praxis: challenges faced by teachers

Authors

  • Eder Cristiano de Souza Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA.

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.20075
Supporting Agencies

Keywords:

Competences. BNCC. Formation. Praxis.

Abstract

The pedagogy of competences has been consolidated as a hegemonic discourse in curricular documents and in the banners of movements said in defense of the universalization and valuation of education. At the heart of this perspective is the idea that education must be qualified by means of precepts that stimulate learning, enabling students to envisage a certain usefulness in the acquired knowledge and contributing to their insertion in the labor market and coexistence in society. We propose a critique to this understanding, evidencing how this bias empties the ideals of human formation and the emancipation of the subjects in the educational debate. In opposition to this tendency, we argue in favor of the valorization of decent work, conceptualizing the teacher as an intellectual of the praxis and glimpsing an active role of the educational process, centered in precepts of human formation that surpass the educational utilitarianism, without falling into the conservatism of the selective tradition of school culture.

Author Biography

Eder Cristiano de Souza, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA.

Mestre em História e Doutor em Educação. Docente do curso de Licenciatura em História da UNILA. Realiza pesquisas sobre cinema e História, Cinema e Ensino de História, formação de professores em História e o Ensino de História na América Latina.

References

ALVES, G. L. O trabalho didático na escola moderna – formas históricas. Campinas: Autores Associados, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CHEVALLARD, Y. La Transposition Didactique. Grenoble: La Pensée sauvage, 1991.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.

GONZÁLES, María Isabel Jiménez. La prática educativa escolar como proceso de trabajo intelectual. Revista Mexicana de Sociologia. Año XLVI Vol.XLVI. Nº 1 enero-marzo de 1984.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Trad. NEVES, Célia; TORÍBIO, Alderico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

MORENO, Jean Carlos. História na Base Nacional Curricular Comum: Déjà Vu e novos dilemas no século XXI. História & Ensino. UEL – Londrina, V. 22, n. 1, 2016.

VIÑAO, antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata, 2002.

Published

22-07-2018

How to Cite

SOUZA, E. C. de. The teacher as an intellectual of praxis: challenges faced by teachers. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 24–35, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i22.20075. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/20075. Acesso em: 20 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Práticas educativas e de ensino: reflexões sobre os avanços e desafios da formação docente