The teacher as an intellectual of praxis: challenges faced by teachers
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.20075Keywords:
Competences. BNCC. Formation. Praxis.Abstract
The pedagogy of competences has been consolidated as a hegemonic discourse in curricular documents and in the banners of movements said in defense of the universalization and valuation of education. At the heart of this perspective is the idea that education must be qualified by means of precepts that stimulate learning, enabling students to envisage a certain usefulness in the acquired knowledge and contributing to their insertion in the labor market and coexistence in society. We propose a critique to this understanding, evidencing how this bias empties the ideals of human formation and the emancipation of the subjects in the educational debate. In opposition to this tendency, we argue in favor of the valorization of decent work, conceptualizing the teacher as an intellectual of the praxis and glimpsing an active role of the educational process, centered in precepts of human formation that surpass the educational utilitarianism, without falling into the conservatism of the selective tradition of school culture.References
ALVES, G. L. O trabalho didático na escola moderna – formas históricas. Campinas: Autores Associados, 2005.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
CHEVALLARD, Y. La Transposition Didactique. Grenoble: La Pensée sauvage, 1991.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.
GONZÁLES, María Isabel Jiménez. La prática educativa escolar como proceso de trabajo intelectual. Revista Mexicana de Sociologia. Año XLVI Vol.XLVI. Nº 1 enero-marzo de 1984.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Trad. NEVES, Célia; TORÍBIO, Alderico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
MORENO, Jean Carlos. História na Base Nacional Curricular Comum: Déjà Vu e novos dilemas no século XXI. História & Ensino. UEL – Londrina, V. 22, n. 1, 2016.
VIÑAO, antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.