EXPLORANDO FUNÇÕES INORGÂNICAS E O FENÔMENO DA CHUVA ÁCIDA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM O USO DO SIMULADOR PHET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34688

Keywords:

Funções Inorgânicas, Chuva ácida, Simulador PhET, Aprendizagem Significativa

Abstract

In Chemistry Teaching, it is common to observe difficulties on the part of students, often associated with decontextualized methodologies that favor memorization over understanding. In this sense, this study aims to present an approach for teaching Inorganic Functions, using the Potentially Significant Teaching Units (LUTU) methodology based on Ausubel's Theory of Significant Learning (TAS), with the purpose of promoting more contextualized learning. The methodology included the development of a UEPS focused on the theme of Inorganic Functions for High School, with discussions about the phenomenon of acid rain. To achieve this objective, the use of the PhET simulator and the analysis of recent news were implemented, aiming to contextualize the theoretical concepts presented. Thus, it is expected that this work will help teachers in approaching the theme of inorganic functions, contributing to the construction of meaningful learning, in addition to awakening new ideas for future work.

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Author Biographies

Blanchard Silva Passos, IFCE/DISCENTE

Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN/IFCE). Bolsista (CNPq). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM/IFCE). Professor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Ana Karine Portela Vasconcelos, IFCE/DOCENTE

Doutora em Engenharia Civil (UFC). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará (IFCE). Docente permanente dos Programas de Pós-Graduação: PGECM/IFCE e RENOEN/IFCE.

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Published

09-05-2025

How to Cite

DE SOUSA FILGUEIRAS, J.; SILVA PASSOS, B.; PORTELA VASCONCELOS, A. K. EXPLORANDO FUNÇÕES INORGÂNICAS E O FENÔMENO DA CHUVA ÁCIDA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM O USO DO SIMULADOR PHET. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34688. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34688. Acesso em: 6 jun. 2025.