Basic mathematics school: a university extension project

Authors

  • Julyane Souza Soares
  • Francisco Eteval da Silva Feitosa

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28508

Abstract

The current study, of a qualitative - exploratory nature, supported by a case study, aimed to understand the effects of the extension project entitled “Basic Mathematics School” on the learning of participating students and on the teaching knowledge of the undergraduate students who conducted the workshops. Therefore, the study was carried out in three phases: data collection; non-participant observation of the teacher’s teaching practices, and interview. The results revealed that, although the project was carried out in the context of the pandemic, a high level of satisfaction among students and academics and a low dropout rate was achieved. Students showed an improvement in their school performance and academics developed knowledge of specific content, pedagogical and curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, R. M.; MOROSINI, M.; LOPES, D. A extensão universitária na perspectiva da universidade do encontro. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 117-131, set/dez. 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; Tradução Magda Lopes. 3 ed. Porto Alegre: ARTMED, p. 296, 2010.

CUNHA, A. R.; FAVERO, B. O mau desempenho da educação básica brasileira no Pisa em quatro gráficos. Aos Fatos, 2019. Disponível em:<https://www.aosfatos.org/noticias/o-mau-desempenho-da-educacao-basica-brasileira-no-pisa-em-quatro-graficos/>. Acesso em: 29 de jan. 2021.

FLEMMING, D. M. Criatividade e Jogos Didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UM COMPROMISSO SOCIAL. VIII, 2004, Pernambuco. Anais... Pernambuco: ENEM, 2004. p. 1-11.

FONSECA, F. S.; LIMA, J. D.; MACHADO, O.; DIAS, O. R. K.; PINHEIRO, J.; STAMBERG, C. S. O ensino da matemática trabalhado através de oficinas lúdicas com atividades diferenciadas e jogos. In: ESCOLA DE INVERNO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – EIEMAT, IV, 2014, Rio Grande do Sul. Anais... São Borja: Pibid, 2014. p. 1-14.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

LINS, M. H. de F. S. Educação popular e extensão universitária – diálogo entre saberes sobre a educação popular. In: NETO, J. F. de M. (Org). Extensão universitária. 1 ed. Paraíba: Editora da Ufbp, 2002, p. 123-156.

OLIVEIRA, J. C.; CRUZ, M. A. S. Reforço escolar: um aliado para o ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - 12º ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XII, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-12.

PAIS, L. C. Ensinar e aprender matemática. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, jun. 2007.

PELISSARI, D.; ANDREIS, G. da S. L. Reforço de Matemática por meio de Oficinas: Uma experiência com a comunidade. Revista UFG, Rio Grande do Sul, [S. l.], v. 19, abr. 2019.

RODRIGUES, A. L. L.; COSTA, C. L. N. DO A.; PRATA, M. S.; BATALHA, T. B. S.; PASSOS NETO, I. DE F. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, Sergipe, v. 1, n. 2, p. 141-148, 25 fev. 2013.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020.

SANTOS, J. B. P. dos; NETO, L. C. B. de T. O que os dados do SAEB nos dizem sobre o desempenho dos estudantes em Matemática?. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v.17, n. 2, p. 148-172, 2015.

SEEFELDT, M.; HERRMANN, F. Aulas de reforço com auxílio de material manipulativo e jogos. In: ESCOLA DE INVERNO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - EIEMAT, IV, 2014, Rio Grande do Sul. Anais... Pelotas: Pibid, 2014, p. 1-11.

SILVA, O.D.D. O que é extensão universitária?. 1996. Palestra proferida no II Simpósio Multidisciplinar "A Integração Universidade-Comunidade", p. 148-149. 1996.

UFAM. Sobre (Estatuto e Regimento Geral). s/d. Disponível em: <https://ufam.edu.br/sobre.html>. Acesso em: 29 de nov. 2020.

UNDIME. Inep divulga resultados do Saeb 2019. 2020. Disponível em:<https://undime.org.br/noticia/16-09-2020-09-24-inep-divulga-resultados-do-saeb-2019>. Acesso em: 26 de jan. 2021.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 2º ed. Rio de Janeiro: Bookman editora, 2005.

Published

28-12-2021

How to Cite

SOUZA SOARES, J. .; ETEVAL DA SILVA FEITOSA, F. . Basic mathematics school: a university extension project. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 673–693, 2021. DOI: 10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28508. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28508. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência