Technology in Mathematics Teaching:

relationship with Vygotsky's epistemological theory

Authors

  • Erinaldo Ferreira do Nascimento Instituto Presbiteriano Vida. Universidade Federal de Sergipe
  • Erinaldo Alves Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.1.29370

Keywords:

Society, Vygotsky, Technologies, Epistemology

Abstract

This essay presents Vygosky's epistemological approach, in which a relationship is made with technologies in mathematics teaching. The general objective of this essay is to identify how Vygotsky's epistemology interacts with technology in mathematics teaching. However, it aims to answer some problematic questions. The methodology used was the qualitative approach of the bibliographic type, the texts used to base this work were chosen according to the discussions in the Master's discipline. The results show how much Vygotsky's epistemology is related to social changes and the insertion of technology in mathematics teaching. Thus, from this epistemology it is possible to discuss the technologies in educational environments in the teaching of mathematics, which configures a relationship between the thought of the theorist Vygotsky and contemporary changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinaldo Ferreira do Nascimento, Instituto Presbiteriano Vida. Universidade Federal de Sergipe

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática-PPGECIMA, na Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe.

Erinaldo Alves, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Mestrando em Educação-PPGED, na Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe.

References

ALMEIDA, M. E. B. Informática e Formação de Professores. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. 1.ed. Porto: Porto Editora, 1994.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 12 nov. 2022.

DUPAS, G. Ética e poder na sociedade da informação. 2.ed. São Paulo: Unesp: 2001.

FRIDMAN, L. C. Pós-modernidade: sociedade da imagem e sociedade do conhecimento. História, Ciência, Saúde-Manguinhos. Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 1-20, out. 1999.

JOHNSON, S. Cultura da Interface: Como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. 1.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

JONAS, H.O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2007.

MOREIRA, D. (2000b). Tecnologia, educação e pessoas. In: PONTE, J. P. e SERRAZINA, L. (Org.). Educação matemática em Portugal, Espanha e Itália. 2.ed. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Secção de Educação Matemática, 1999, p. 1-347.

MORAN, J. M., A Educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá . 2.ed. Campinas: Papirus, 2007.

OLIVEIRA, M. K., V. Aprendizado e desenvolvimento: um processo Sócio-histórico. 2. ed. São Paulo: Editora Scipione, 1995.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Ibero-americana de Educação, Lisboa, v.24, n. 24, p.63-90, 2000. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/issue/view/84 . Acesso em: 30 out. 2021.

TORNAGHI, A. J. C. Tecnologias na Educação: ensinando e aprendendo com as TIC. 2. ed. – Brasília: Secretaria de Educação a Distância, 2010.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. In: COLE. M. et. al (Org). Interação entre aprendizado e desenvolvimento. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007, p. 87 – 106.

VYGOTSKY.L.S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda, 1998.

Published

29-04-2023

How to Cite

NASCIMENTO, E. F. do; ALVES, E. Technology in Mathematics Teaching:: relationship with Vygotsky’s epistemological theory. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 1–13, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.1.29370. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29370. Acesso em: 1 jun. 2024.