Influences oh the Nature of Science on Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.30495

Keywords:

Science teaching, Nature of Science, Teaching and learning, Curriculum

Abstract

This article aims to discuss the inclusion of concepts of the Nature of Science in didactic approaches in science classes, as well as to expose analysis and reflection regarding the conjunctures that interfere and are inherent to teaching or inseparable from formal education, as well as implicit in the formation or in teaching practice. The theoretical discussion was based on a literature review in the areas of investigation, texts about the Nature of Science were raised, articulating with teaching procedures in the area of Science Teaching, integrating dialogues in the face of curricular changes and their possible effects on literacy scientific. Resulting in the perception that the curricular insertion of concepts of the Nature of Science in teaching practice has the potential to promote meaningful learning, contextualized teaching and the collective notion of the construction of scientific knowledge, as well as in the citizenship formation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Patron Cândido, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática-PECEM, na Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Diogo Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática-PECEM, na Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Irinéa de Loudes Batista, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Filosofia pela Universidade de São Paulo/Université Paris VII. Docente da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

References

AMARAL, L. C. Z. Do; ROSA, C. W. Alfabetização científica e tecnológica na sociedade de risco: reflexões teóricas. Anais do XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campina Grande: Realize Editora, 2021.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1. ed. Lisboa: Plátano, 2003.

BATISTA, I. de L.; SALVI, R. F. Perspectiva pós-moderna e interdisciplinaridade educativa: pensamento complexo e reconciliação integrativa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 8, n. 2. p. 171-183, 2006.

BEJARANO, N.; ADURIZ-BRAVO, A.; BONFIM, C. S. Natureza da Ciência (NOS): para além do consenso. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, p. 967-982, 2019.

CATARINO, G. F. de C.; REIS, J. C. de O. A pesquisa em ensino de ciências e a educação científica em tempos de pandemia: reflexões sobre natureza da ciência e interdisciplinaridade. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21033, 2021.

COELHO, L. J.; LIPORINI, T. Q.; PRESSATO, D. A importância do ensino de ciências no contexto da pandemia no Brasil: proposições fundamentadas na pedagogia histórico-crítica. Momento-Diálogos em Educação, v. 30, n. 01, 2021.

DESCARTES, R. Discurso do Método. Tradução: Maria Ermantina Galvão. 2. ed. São Paulo: Martin Fontes. 1996.

FOUREZ, G. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. 1 Ed. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.

FOUREZ, G. Alfabetización científica y tecnológica: a cerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. 1 reimp. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1997

FOUREZ, G. Crise no ensino de ciências? Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GURGEL, I. Reflexões político-curriculares sobre a importância da História das Ciências no contexto da crise da modernidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s/l], v. 37, n. 2, p. 333-350, 2020.

KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. 13. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MANACORDA, M. A. História da educação: Da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez, 2022.

MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.

MENDONÇA, P. C. C. De que conhecimento sobre natureza da ciência estamos falando?. Ciência & Educação, Bauru,, v. 26, p. e20003, 2020.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2021.

MORIN, E. Ciência com consciência. 1.Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

NETO, H. da S. M.; DE MORADILLO, E. F. Uma análise do materialismo histórico-dialético para o cenário da pós-verdade: contribuições histórico-críticas para o ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1320-1354, 2020.

PEDUZZI, L. O. Q.; RAICIK, A. C. Sobre a natureza da ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da ciência. Investigações em Ensino de Ciências,[s/l], v. 25, n. 2, p. 19-55, 2020.

PÉREZ, D. G.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

PIETROCOLA, M.; NEHRING, C. M.; SILVA, C. C.; TRINDADE, J. A. O.; LEITE, R. C. M.; PINHEIRO, T. F. As ilhas de racionalidade e o saber significativo: o ensino de ciências através de projetos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 99 - 122, 2000.

PIETROCOLA, M.; SOUZA, C. R. de. A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica. Linhas Críticas, [s/l], v. 25, 2019.

POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. 1. Ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2007.

RAMOS, F. P.; NEVES, M. C. D.; FONTES, A. S.; BATISTA, M. C. Alfabetização Científica e as visões deformadas no ensino de ciências: Algumas reflexões sobre os discursos dos professores de física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [s/l], v. 11, n. 3, p. 1-15, 2020.

RICARDO, E. C. Competências, interdisciplinaridade e contextualização: dos Parâmetros Curriculares Nacionais a uma compreensão para o ensino das ciências. 2005. 257 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Centro de Ciências Físicas e Matemática, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2005.

SACRISTÁN, G. J. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ernani F. da F. Rosa 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6.Ed. Campinas: Autores Associados, 2021.

VIECHENESKI, J. P.; SILVEIRA, R. M. C. F.; CARLETTO, M. R. As Dimensões Sociais da Ciência e da Tecnologia em Livros Didáticos Integrados de Ciências do 4º Ano do Ensino Fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, 2020.

ZABALA, A. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. 1. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

Published

20-12-2023

How to Cite

CÂNDIDO, F. P.; SILVA, D.; BATISTA, I. de L. Influences oh the Nature of Science on Science Teaching. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 719–737, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.30495. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30495. Acesso em: 13 may. 2024.