The construction of geometric thinking in the light of the theory of changing frameworks
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.1.30525Keywords:
Until-object dialectic, Didatic books, Elementary School, Change of FramesAbstract
From the perspective of the Until-Object Dialectics theory proposed by Régine Douady (1986), a concept can be conceived either as an object of study of a certain content, or as a tool for solving a problem, allowing the student to switch between different frameworks and mobilize already established tools, aiming at the construction of new knowledge. In this perspective, the present work aims to identify the tables and the way in which they change in tasks that involve the concept of area in Textbooks of the final years of Elementary School in the State of Paraná. Therefore, we adopted as a methodological procedure the categorization of Content Analysis proposed by Bardin (1977). We found that the tasks provide opportunities for changing between algebraic, arithmetic and geometric frameworks, so that the tools that can be used alternate between memorization and the conception of new knowledge based on constructivist principles.
Downloads
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. 1. ed. Curitiba: Editora UFPR, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Base Nacional
Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2017.
BONOTTO, D. L.; SILVEIRA, M. A. S.; MARTINS, M. C. M. A Análise da Dialética Ferramenta–Objeto no objeto de aprendizagem “Potencializando o seu conhecimento”. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2009 Anais [...]. Ijuí: SBEM, 2009. p. 1-11.
DOUADY, R. Jeux de cadre et dialectique outil-objet. Recherche em Didactique des Mathématiques, Grenoble, v.7, n.2, p. 5-31, 1986.
DOUADY, R. Des apports de la didactique des mathématiques à l'enseignement. Repères - Instituts de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques (IREM), Paris, n. 6, p. 132-158, 1992.
DOUADY, R. L’ingénierie didactique: un moyen pour l’enseignant d’organiser les rapports entre l’enseignement et l’apprentissage. Instituts de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques (IREM), Université de Paris VII, v. 191, p.1-51, 1993.
GERÔNIMO, J. R.; FRANCO, V.S. Geometria plana e espacial: um estudo axiomático. 2. ed. Maringá: Eduem, 2010.
GEWANDSZNAJDER, F.; ALVES–MAZZOTTI, A. J. O método nas Ciências Naturais e Sociais. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1998.
LORENZATO, S. A. Por que não ensinar Geometria? A Educação Matemática em Revista, Blumenau, v. 3, n. 4, p.3-13, 1995.
KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela Tecnologia. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 4, n. 10, p; 47-56, set./dez. 2003.
PACHÊCO, F. F. F.; SILVA, J. J.; SILVA, G. A. F. Atividades sobre comparação de área de figuras planas: análise de uma coleção de livros didáticos de matemática do ensino fundamental anos iniciais. Revista de Pesquisa em Educação em Ciências e Matemática, Araras: v. 3, 2,n. p.1-12, 2023.
PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino da geometria no Brasil: causas e consequências. Revista Zetetike, Campinas-SP, v. 1, n. 1, p.7-17, 1993.
PEREZ, G. Pressupostos e Reflexões Teóricas e Metodológicas da Pesquisa participante no ensino da Geometria para as camadas populares (1º e 2º graus). 1991. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.
RUY GIOVANNI, J. J.; CASTRUCCI, B. (a). A Conquista da Matemática: 6º ano. 4. ed. São Paulo-SP: Editora FTD, 2018.
RUY GIOVANNI, J. J.; CASTRUCCI, B. (b). A Conquista da Matemática. 7º ano. 4. ed. São Paulo-SP: Editora FTD, 2018.
RUY GIOVANNI, J. J.; CASTRUCCI, B. (c). A Conquista da Matemática. 8º ano. 4. ed. São Paulo-SP: Editora FTD, 2018.
RUY GIOVANNI, J. J.; CASTRUCCI, B. (d). A Conquista da Matemática. 9º ano. 4. ed. São Paulo-SP: Editora FTD, 2018.
SAEB, Mentalidade Matemática: apenas 5% dos alunos saem da escola sabendo Matemática. Cotia. Disponível em <https://mentalidadesmatematicas.org.br/saeb-2019-apenas-5-dos-alunos-saem-da-escola-sabendo-matematica/>. Acesso em: 29 mar. 2022.
SANTOS, J. A. S. Problemas de ensino e de aprendizagem em perímetro e área de figuras planas. REVEMAT, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 224-238, 2014.
SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Rev. Org. Rurais Agroind., Lavras, v. 7, n. 1, p.70-81, 2005.
TEIXEIRA, P. J. M. Jogo de quadros na perspectiva de Régine Douady. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 145-165, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 João Debastiani Neto, Lorena Gomes Bueno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.