INVESTIGATIVE TEACHING: REPORT OF AN ACTIVITY IN FORMAL ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Sandra Kopeginski Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Marcia Borin da Cunha Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33781

Keywords:

Ensino Investigativo; Perguntas Investigáveis; Seres Vivos.

Abstract

Research-Based Teaching characterizes a teaching strategy that brings students closer to scientific practice, developing knowledge, skills and attitudes characteristic of scientific work. The present study aims to report the development of an Investigative Teaching Sequence (SEI) carried out with 5th year students. The context and initial questioning of the SEI is the “Life” existing in the Toledo River, which was driven by Investigable Questions constructed during the process. It was observed that there is no environmental concern with the site. So the question was: Is there “Life” in the Toledo River? The students collected water samples for analysis in the school's Science laboratory and verified the presence of solid waste around the river, raising an environmental problem that is potentially dangerous for the development of life in the river. SEI made it possible to raise hypotheses, research, analyze and understand that there are different forms of life in the river and its surroundings, raising awareness about the necessary care.

 

Downloads

References

AMARAL, L. D. L. R.; ARANTES, G. G.; BEATRIZ, M.; BERNARDES, J. Consumo consciente por meio da educação ambiental na escola. Revista Ensino de Geografia. (Recife) v. 3, n. 1, 2020. p. 45-57.

ANDRADE, G. T. B. Percursos Históricos de Ensinar Ciências Através de Atividades Investigativas. Rev. Ensaio. Belo Horizonte. v.13, n.1, jan-abr, 2011. p. 121-138.

BYBEE, R. W. Teaching science as inquiry. In: MINSTRELL, J.; VAN ZEE, E. Inquiring into inquiry learning and teaching in science. Washington: American Association for the Advancement of Science, 2000. p. 21-46.

CARMO, S.; SCHIMN, E. S. O ensino da biologia através da experimentação. In: DIA-A DIA EDUCAÇÃO. 2008. p. 1-19.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino

investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por investigação:

condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por

Investigação. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 18, n.3, 2018. p. 765 – 794. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Acesso em: 06 out. 2023.

DEPERON, M. L. S. Educação Ambiental, ética e cidadania planetária. In: HAMMES,

V.S. Construção da proposta pedagógica. São Paulo: Embrapa/Globo, 2004. p. 42-45.

FERREIRA, E; FRENEDOZO, R. C. Ambientalização – desenvolvendo a Educação Ambiental em espaços formais de aprendizagem. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 4, apr, 2021. p. 3759–37604.

FERREIRA, V. C.; SOUSA, A. V. M.; VIANA, L. N.; SOUSA, E. S.; MARTINS, J. S. C. O Lúdico e o Ensino de Ciências: Reflexões sobre a gincana “compartilhando o conhecimento” no âmbito do programa residência pedagógica. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática. ReBECEM, Cascavel, (PR), v. 4, n. 3, ago, 2020. p. 499-509.

FURMAN, M; SANMARTÍ, N; BARRETO, M.C. P. El procés d’aprendre a plantejar

preguntes investigables. Revista Educació Química EduQ, Barcelona, n. 14, 2013. p. 1–28. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262935439_El_proceso_de_aprender_a_plant

ear_preguntas_investigables>. Acesso em: 16 set. 2023.

LUCA, A. G. de; PIUCO, N. M.; ARAÚJO, M. L. de; SOUZA, A. L. F. de. Iniciação Científica na escola: desafios e potencialidades na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 4, 2023. p. 772–787. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31355. Acesso em: 14 jul. 2024.

NASCIMENTO, J. E. do; SCHNEIDER, E. M.; DELLA JUSTINA, L. A. Percepções e estudantes de um curso de formação docente acerca do meio ambiente. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 4, n. 2, 2020. p. 202–224. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/24230. Acesso em: 13 jul. 2024.

OLIVEIRA, L.; NEIMAN, Z. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental - RevBEA, São Paulo, v. 15, n. 3, 2020. p. 36-52. ISSN: 1981-1764.

OTTO, M. O ensino por investigação e as perguntas investigáveis de ciências elaboradas por professores do Ensino Fundamental I em processo de formação continuada. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2023. Disponível em: https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/6650/5/MIKAEL_OTTO.2023.pdf. Acesso em: 09 de fev. 2024.

RAMOS, E. C. Educação ambiental: origem e perspectivas. Educar, Curitiba, v.17, n.18, 2001. p. 20-218.

ROOS, A. BECKER, E. L. S. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. (5), n. 5, 2012. p. 857–866. REGET/UFSM (e-ISSN: 2236-1170).

SCARPA, D. L.; SASSERON, L. H; SILVA, M. B. O Ensino por Investigação e a Argumentação em Aulas de Ciências Naturais. Revista Tópicos Educacionais, Recife, v. 23, n. 1, 2017. p. 7-27. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/230486/24551.

Acesso em: 06 de out. 2023.

SASSERON, L. H. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, 2018. p. 1061–1085.Disponível em:

https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833. Acesso em: 14 jul. 2024.

SASSERON, L. H.; MACHADO V. F. Alfabetização científica na prática: inovando a forma

de ensinar física. São Paulo: Livraria de Física, 2017.

SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos. Rima. 2004.

SILVA, R. F. da.; BATINGA, V. T. S.; BARROS, I. de C. L. Aspectos Metodológicos e Didáticos das Pesquisas sobre o Ensino por Investigação: uma análise em periódicos de

educação em ciências e matemática. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, ReBECEM, Cascavel, (PR), v. 8, n. 1, abr. 2024. p. 25-47.

SOUZA, F. R. S. Educação Ambiental e Sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista brasileira de educação ambiental. Revbea, São Paulo, v. 15, n. 3, 2020. p. 115-121.

Published

31-03-2025

How to Cite

KOPEGINSKI, S.; BORIN DA CUNHA , M. INVESTIGATIVE TEACHING: REPORT OF AN ACTIVITY IN FORMAL ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33781. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33781. Acesso em: 18 apr. 2025.